Tajemnica przedsiębiorstwa. Co jest jawne, a co nie?

Jeśli nasza firma chce zachować przewagę nad konkurencją, musi odpowiednio chronić swoich tajemnic. Na czym polega tajemnica przedsiębiorstwa? Jakie dane można uznać za jawne, a które są poufne?

  • Anna Malinowska
  • /
  • 19 maja 2021

Co uchodzi za tajemnicę przedsiębiorstwa?

Warto zwrócić uwagę na to, że zakres tajemnicy przedsiębiorstwa został uregulowany między innymi w Ustawie o Zwalczaniu Nieuczciwej Konkurencji. Ustawodawca wykazuje, że mogą składać się na nią dane techniczne, organizacyjne, a także stosowane technologie.

Co to oznacza w praktyce? Jeśli firma będzie w stanie wykazać te elementy, które uważa za swoją tajemnicę i zawrze je w umowie, to za każde wykazane (a następnie udowodnione) ujawnienie tajemnic firmy będzie mogła skierować sprawę do sądu przeciw osobie, która dopuściła się naruszenia.

Warto wskazać uwagę na to, że takie umowy mogą być zawarte nie tylko z osobami, które nasza firma zatrudnia lub z którymi współpracuje na zasadach B2B. Można też zawrzeć takie klauzule z handlowcami, z którymi współpracujemy, a którzy — z formalnego punktu widzenia — są zatrudnieni przez inne podmioty.

Tajemnicą przedsiębiorstwa nie są zaś te dane, które sami podajemy. Bez względu na to, czy w e-mailu, w formie słownej czy w ulotkach promocyjnych. Paradoksalnie, jeśli nie zakłada tego formuła prawna firmy, to tajemnicą przedsiębiorstwa nie zawsze są też jej dochody. Uwaga ta dotyczy na przykład spółek z o.o.

Jak skutecznie chronić tajemnicę przedsiębiorstwa?

Na pewno warto podejść do tej kwestii w sposób jak najbardziej kompleksowy. Idealnym rozwiązaniem byłoby poprzedzenie umowy o ochronie danych firmy profesjonalnym audytem bezpieczeństwa, który wykaże słabe punkty w działalności.

Nawet jeśli zatrudniamy najlepszych fachowców, to zdecydowanie warto zastanowić się nad tym, by zlecić taki audyt zewnętrznemu podwykonawcy. Dlaczego? Jeśli pracownicy będą — w pewnym uproszczeniu — kontrolować samych siebie, to mogą pominąć kilka pozornie błahych kwestii, które jednak są niezwykle ważne z punktu właściwej ochrony informacji w firmie.

Dobrym zwyczajem jest też wdrożenie w życie możliwie jak największej ilości z zasad wyrażonych w rozporządzeniu RODO. Jeśli chcemy skutecznie chronić dane w firmie, to musimy podejść to tego zadania w sposób kompleksowy, całościowy. Zwłaszcza jeśli nasza technologia jest wyjątkowa i zapewnia stały, wysoki przychód.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa nie zadziała bez edukacji załogi

Nawet jeśli nasza firma wzorowo wdroży wszystkie zasady audytu, to piętą achillesową całego procesu może okazać się ktoś z firmy. Czasem wystarczy tylko uruchomić podejrzany załącznik z wiadomości e-mail, by wpuścić do sieci sniffera, czyli złośliwe oprogramowanie, które będzie kraść i wysyłać przestępcom nasze ważne dane.

Koniecznie trzeba też poświęcić odpowiednio duży nacisk na wprowadzenie w życie i stosowanie zbioru dobrych praktyk. Pracownicy muszą wiedzieć, że pożyczanie swojej dyskietki lub identyfikatora innym zatrudnionym w firmie jest naganne i nie powinno się zdarzyć.

Zawsze warto postawić też na strefy dostępu do plików i do danych. Zarówno w firmowych pomieszczeniach, jak i na wirtualnym dysku lub chmurze danych, z jakiej korzystamy w firmie. Należy też odpowiednio zabezpieczyć sieć w firmie. Firewall i przeszkolony administrator to niezbędne minimum.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!