UKE: Polacy znają 5G i chcą korzystać z tej technologii

Urząd Komunikacji elektronicznej przeprowadził badanie, które pokazało, że pandemia koronawirusa pozytywnie wpłynęła na podejście Polaków do korzystania z wszelkich usług telekomunikacyjnych, w tym technologii 5G.

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 30 stycznia 2022

Połowa młodych Polaków chce zwiększenia dostępu do usług

Ponad 50 proc. ankietowanych Polaków pomiędzy 15. a 24. rokiem życia wskazało na wzrost zapotrzebowania na usługi telekomunikacyjne w czasie trwającej kolejny rok pandemii COVID-19. Dla całego kraju odsetek ten był o połowę mniejszy – wynika z naszego najnowszego badania, pokazującego jak klienci indywidualni korzystali z usług telekomunikacyjnych w 2021 roku i jak oceniają ich jakość.

Rozmowy najczęściej wybierane

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

W 2021 roku, podobnie jak rok wcześniej, najczęściej wykorzystywanymi usługami były połączenia głosowe — wskazywała je prawie co druga z badanych osób. 4 na 10 osób korzystało z komunikatorów internetowych. Co trzecia osoba wymieniała także portale społecznościowe, a co piąta oglądała telewizję/filmy, robiła zakupy przez internet czy też wysyłała wiadomości SMS. Rzadziej wykorzystywano usługi takie, jak: wysyłanie wiadomości MMS, słuchanie muzyki/radia czy też granie w gry.

O dziwo użytkownicy pozytywnie oceniają usługi

Respondenci pozytywnie ocenili usługi telekomunikacyjne podczas trwania pandemii. Odsetek pozytywnych wskazań wyniósł ponad 80 proc. w przypadku dostępności usług i 77 proc. w odniesieniu do jakości połączeń i niezawodności usługi. Ponad 67 proc. ankietowanych pozytywnie oceniło aspekt cenowy usług telekomunikacyjnych.

Duży odsetek korzystających z internetu

Ponad 77 proc. respondentów korzystało z internetu, z czego połowa posiadała dostęp stacjonarny. Trzy czwarte posiadaczy telefonów komórkowych korzystało z usługi Internetu w telefonie, najczęściej w formie abonamentu. Internet mobilny wykorzystywany był głównie do przeglądania stron www, a także w celu korzystania z portali społecznościowych oraz komunikatorów.

Technologia 5G — kiedy zostanie w pełni wdrożonaTechnologia 5G — kiedy zostanie w pełni wdrożonaMikołaj Frączak

Praca zdalna miała spory wpływ na badanie

Podczas kolejnego roku trwania pandemii co dziesiąty badany wykonywał pracę zdalną. Osoby, które pracowały w systemie zdalnym, najczęściej wykonywały swoją pracę w tej formie od 10 do 20 dni roboczych w skali miesiąca. Zdecydowana większość badanych (ok. 94 proc.), którzy świadczyli pracę zdalną, pozytywnie oceniła jej jakość.

Rośnie ilość czasu spędzanego w sieci

Badanie wykazało, że średnia ilość czasu spędzanego w internecie w czasie pandemii wzrosła średnio o godzinę w stosunku do okresu przed pandemią (z 3,1 h do 4,1 h). Nieco ponad 22% osób korzystających z internetu wykorzystywało go w celach służbowych, średnio dziennie poświęcając aktywności związanej z pracą nieco ponad półtorej godziny.

Polacy znają 5G i chcą z niego korzystać

Zdecydowanej większości Polaków znane jest pojęcie sieci 5G. Jedynie 26 proc. badanych twierdzi, że nie spotkało się z nim wcześniej. Osoby korzystające z telefonii komórkowej w większości przypadków są zadowolone z parametrów sieci, z której dotychczas korzystają. Niemal połowa ankietowanych jest natomiast zdania, że 5G będzie szybsze i wydajniejsze niż 4G. Badanie pokazało dodatkowo zróżnicowane opinie dotyczące szkodliwości promieniowania z nadajników 5G. Obawy podziela blisko sześciu na dziesięciu badanych, a ok. 29 proc. zaprzecza, by nadajniki stanowiły zagrożenie.

Źródło: UKE

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!