UKE: Polacy znają 5G i chcą korzystać z tej technologii
Urząd Komunikacji elektronicznej przeprowadził badanie, które pokazało, że pandemia koronawirusa pozytywnie wpłynęła na podejście Polaków do korzystania z wszelkich usług telekomunikacyjnych, w tym technologii 5G.
- Mikołaj Frączak
- /
- 30 stycznia 2022
Połowa młodych Polaków chce zwiększenia dostępu do usług
Ponad 50 proc. ankietowanych Polaków pomiędzy 15. a 24. rokiem życia wskazało na wzrost zapotrzebowania na usługi telekomunikacyjne w czasie trwającej kolejny rok pandemii COVID-19. Dla całego kraju odsetek ten był o połowę mniejszy – wynika z naszego najnowszego badania, pokazującego jak klienci indywidualni korzystali z usług telekomunikacyjnych w 2021 roku i jak oceniają ich jakość.
Rozmowy najczęściej wybierane
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
W 2021 roku, podobnie jak rok wcześniej, najczęściej wykorzystywanymi usługami były połączenia głosowe — wskazywała je prawie co druga z badanych osób. 4 na 10 osób korzystało z komunikatorów internetowych. Co trzecia osoba wymieniała także portale społecznościowe, a co piąta oglądała telewizję/filmy, robiła zakupy przez internet czy też wysyłała wiadomości SMS. Rzadziej wykorzystywano usługi takie, jak: wysyłanie wiadomości MMS, słuchanie muzyki/radia czy też granie w gry.
O dziwo użytkownicy pozytywnie oceniają usługi
Respondenci pozytywnie ocenili usługi telekomunikacyjne podczas trwania pandemii. Odsetek pozytywnych wskazań wyniósł ponad 80 proc. w przypadku dostępności usług i 77 proc. w odniesieniu do jakości połączeń i niezawodności usługi. Ponad 67 proc. ankietowanych pozytywnie oceniło aspekt cenowy usług telekomunikacyjnych.
Duży odsetek korzystających z internetu
Ponad 77 proc. respondentów korzystało z internetu, z czego połowa posiadała dostęp stacjonarny. Trzy czwarte posiadaczy telefonów komórkowych korzystało z usługi Internetu w telefonie, najczęściej w formie abonamentu. Internet mobilny wykorzystywany był głównie do przeglądania stron www, a także w celu korzystania z portali społecznościowych oraz komunikatorów.
Technologia 5G — kiedy zostanie w pełni wdrożonaMikołaj Frączak
Praca zdalna miała spory wpływ na badanie
Podczas kolejnego roku trwania pandemii co dziesiąty badany wykonywał pracę zdalną. Osoby, które pracowały w systemie zdalnym, najczęściej wykonywały swoją pracę w tej formie od 10 do 20 dni roboczych w skali miesiąca. Zdecydowana większość badanych (ok. 94 proc.), którzy świadczyli pracę zdalną, pozytywnie oceniła jej jakość.
Rośnie ilość czasu spędzanego w sieci
Badanie wykazało, że średnia ilość czasu spędzanego w internecie w czasie pandemii wzrosła średnio o godzinę w stosunku do okresu przed pandemią (z 3,1 h do 4,1 h). Nieco ponad 22% osób korzystających z internetu wykorzystywało go w celach służbowych, średnio dziennie poświęcając aktywności związanej z pracą nieco ponad półtorej godziny.
Polacy znają 5G i chcą z niego korzystać
Zdecydowanej większości Polaków znane jest pojęcie sieci 5G. Jedynie 26 proc. badanych twierdzi, że nie spotkało się z nim wcześniej. Osoby korzystające z telefonii komórkowej w większości przypadków są zadowolone z parametrów sieci, z której dotychczas korzystają. Niemal połowa ankietowanych jest natomiast zdania, że 5G będzie szybsze i wydajniejsze niż 4G. Badanie pokazało dodatkowo zróżnicowane opinie dotyczące szkodliwości promieniowania z nadajników 5G. Obawy podziela blisko sześciu na dziesięciu badanych, a ok. 29 proc. zaprzecza, by nadajniki stanowiły zagrożenie.
Źródło: UKE
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?