Uwaga na nowe oszustwo! Ktoś podszywa się pod Blika

Właśnie ruszyła masowa akacja phishingowa, w której cyberprzestępcy podszywając się pod operatora płatności Blik próbują skłonić ofiary do przesłania pieniędzy na fejkowe konta.

  • Michał Górecki
  • /
  • 1 lutego 2022

Nowe oszustwo na Blika

- Kiedy w Polsce trwają gorące dyskusje o dzwonieniu z cudzych numerów, czyli o podszywaniu się, spoofingu rozmów telefonicznych, przestępcy odpalili kampanię SMS-ową w której podszywają się pod BLIK. Tak wyglądają wysyłane przez nich SMS-y: BLIK. Ktoś wyslal ci przelew na telefon 450zl, skorzystaj z ponizszego linku do odbioru srodkow [LINK] – informuje serwis Niebezpiecznik.pl.

Oczywiście jest to prosty aczkolwiek zawsze skuteczny phishing, który ma na celu kradzież pieniędzy z konta klientów banków. Pod linkiem pojawia się fałszywa strona logowania do banku a niczego nieświadoma ofiara podaje oszustom hasła dostępowe do konta. Kilka minut wystarczy, aby stracić oszczędności całego życia.

Spoofing i phishing? Rząd informuje jak chronić się przed cyberprzestępcami

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Coraz więcej osób pada ofiarami phishingu i jego telefonicznej wersji czyli spoofingu. Często te dwa ataki są łączone, aby uwiarygodnić oszustwo. Ministerstwo Cyfryzacji wcielone pod KPRM przypomina w komunikacie jak bronić się przed tymi atakami.

Czym jest phishing?

Phishing — to nazwa, która nie przez przypadek budzi dźwiękowe skojarzenia z angielskim słowem „fishing” oznaczającym łowienie ryb. Przestępcy, podobnie jak wędkarze, stosują bowiem odpowiednio przygotowaną „przynętę” i „łowią” swoje ofiary.

Zacznijmy od podejrzanych stron. To takie, które wyłudzają dane osobowe i dane uwierzytelniające. Linki do nich przesyłane są różnymi kanałami — SMS-em, mailem lub przez media społecznościowe. Ich adresy mogą znajdować się w różnych domenach, nie tylko w domenie krajowej *.pl. W przypadku takich stron kluczowe jest szybkie działanie — rozpoznawanie, raportowanie oraz współdzielenie informacji o złośliwych domenach. Wszystko po to, by jak najszybciej zablokować do nich dostęp. Pomaga w tym uruchomiona przez NASK lista ostrzeżeń, która jest dostępna publicznie i wykorzystywana przez operatorów do blokowania dostępu do niepożądanych stron.

Czym jest trojan bankowy i czy może być groźny?Czym jest trojan bankowy i czy może być groźny?Mikołaj Frączak

Czym jest spoofing czyli (nie)znane numery?

Spoofing to w dużym uproszczeniu podszywanie się pod innego użytkownika sieci. Oszust wykorzystujący metodę spoofingu telefonicznego podszywa się pod konkretne numery, dzwoniąc z nich do ofiar i udając właściciela danego numeru – naszego znajomego, pracownika naszego banku, urzędnika czy nawet policjanta. Identyfikacja połączeń przychodzących nie zawsze jest wiarygodna. Istnieje możliwość zamiany numeru strony inicjującej połączenie. Największe możliwości zamiany mają użytkownicy usług VoIP (Voice over Internet Protocol)

Nowe rozwiązania technologiczne ułatwiają masowe wykorzystywanie spoofingu. Oszust może bowiem obecnie ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego. Policja nie ma natomiast możliwości zablokowania tego procederu, ponieważ telefon oszusta podłączony jest do sieci komputerowej, a nie komórkowej.

Jak chronić się przed atakami?

Poniżej przypominamy kilka prostych sposobów, jak zadbać o swoje bezpieczeństwo w sieci i nie stać się ofiarą phishingu:

- Dokładnie sprawdzajcie wygląd i adres strony, na której podajecie dane logowania, dane osobowe czy karty płatniczej (na pierwszy rzut oka może nie różnić się od tego oficjalnego, ale wystarczy się przyjrzeć, by znaleźć np. drobną literówkę).

- Nie działajcie pod presją czasu, uważajcie na maile, SMS-y, strony internetowe, aplikacje i telefony, które skłaniają do natychmiastowego działania.

- Uważajcie na sensacyjne wiadomości, strony wymagające dodatkowego logowania, również te udostępniane z kont znajomych w mediach społecznościowych.

- Weryfikujcie źródła informacji zanim podejmiecie działania na ich podstawie lub je powielicie.

- Jeśli nie jesteście pewni, że dana informacja jest prawdziwa — skontaktujcie się z rzekomym nadawcą innym znanym kanałem i/lub poszukajcie potwierdzenia informacji w innych źródłach. Zgłaszajcie do CSIRT NASK każdą podejrzaną stronę, a także wiadomości e-mail i SMS-y, które mogą wyłudzać dane. Formularz znajdziecie na stronie https://incydent.cert.pl

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!