Uwaga na oszustów. Atakują klientów dużego banku

Oszuści namawiają do instalacji aplikacji. Mówią, że zwiększy ona bezpieczeństwo pieniędzy na koncie lub pomoże w inwestowaniu. Bank ostrzega przed takimi sytuacjami.

  • Michał Górecki
  • /
  • 23 listopada 2021

mBank ostrzega przed oszustami

Ostrzegamy przed oszustami, którzy podają się za pracowników banku. Dzwonią oni pod pretekstem np. weryfikacji zmyślonej transakcji, zablokowanego rachunku, lub pomocy w inwestycji w kryptowaluty – można przeczytać na stronie mBanku.To kolejny przypadek ataku na klientów tego dużego banku w Polsce. Jak chronić się przed atakiem? mBank przygotował krótki poradnik jak nie dać się złapać w sieć cyberprzestępców. Skąd będziemy wiedzieć, że to właśnie próba wyłudzenia?

Jak może wyglądać oszustwo?

Oszuści powiedzą, że z Twojego konta zlecono podejrzany przelew lub zaobserwowali dziwną transakcję kartą albo podejrzane logowanie. Szczegóły przelewu, jakie usłyszysz, będą zmyślone: przestępcy podają fikcyjną kwotę operacji i nieistniejące dane odbiorcy.Rozmowy mogą trwać długo, oszuści przełączają rozmowę do innych „konsultantów”, żeby stworzyć pozory prawdziwego kontaktu z bankiem. Oszuści przekonują, że Twoje pieniądze są w niebezpieczeństwie i musisz zainstalować na swoim komputerze lub smartfonie aplikację TeamViewer Quick Support, Quick Support lub AnyDesk, która zwiększy bezpieczeństwo pieniędzy.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Nowa forma płatności mobilnych na rynku. Które banki pozwalają z niej skorzystać?Nowa forma płatności mobilnych na rynku. Które banki pozwalają z niej skorzystać?Michał Górecki

Próba wyłudzenia kodów Blik

Będą próbowali wyłudzić od Ciebie kody Blik lub nakłaniać do wypłaty gotówki, a następnie wpłaty na nieznane konto przy użyciu kodu Blik pod pretekstem przekazania środków na bezpieczny rachunek. Rzekomi doradcy inwestycyjni również będą zachęcać do instalacji dodatkowego oprogramowania takiego jak np. AnyDesk, QuickSupport lub TeamViewer Quick Support pod pretekstem pomocy w inwestowaniu.Dodatkowo oszuści będą chcieli nakłonić Cię do podania danych niezbędnych do logowania na Twoje konto bankowe w serwisie internetowym, danych karty płatniczej lub Twoich danych osobowych.

Na co warto zwrócić uwagę?

Zapamiętaj opisane sposoby działania oszustów. Przede wszystkim nigdy nie instaluj żadnych aplikacji, do których namawia Cię osoba podczas rozmowy telefonicznej. Nawet jeśli na telefonie wyświetla się nr banku! Jeśli to zrobisz, oszuści będą mieli dostęp do Twojego komputera lub smartfonu, a Ty możesz stracić pieniądze. Nie podawaj również nikomu kodów BLIK ani nie wpłacaj środków na nieznany Ci rachunek.Warto pamiętać, że prawdziwy pracownik banku / doradca inwestycyjny nigdy nie prosi o zainstalowanie aplikacji np. AnyDesk, TeamViewer Quick Support lub Quick Support na Twoim komputerze, lub smartfonie.

Prawdziwy pracownik banku/ doradca inwestycyjny nigdy nie będzie pytał o login i hasło do logowania na konto w banku, a także o pełny numer karty, jej daty ważności oraz kodu CVV2/CVC2.Nie poprosi także o wypłatę i przekazanie środków na inny rachunek. Należy uważnie czytać wszystkie wiadomości SMS przesłane z banku lub komunikaty autoryzacyjne w aplikacji mobilnej. Nie wolno potwierdzać operacji, których sami nie zlecacie albo których do końca nie rozumiecie.

Autoryzacja transakcji jest równoznaczna z nieodwracalną zgodą na jej wykonanie.Jeśli otrzymacie przelew od nieznajomego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj środków dalej – nieświadomie możecie brać udział w przestępstwie – ostrzega mBank.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!