Wybuch telefonu? Firma zwróci pieniądze także za leczenie

Choć to niezwykle rzadkie przypadki, czasem zdarza się, że nowoczesne i naszpikowane technologią smartfony mają błędy konstrukcyjne lub są źle użytkowane i ulegają eksplozji. Do podobnych przypadków dochodziło zarówno przy korzystaniu z urządzeń Samsunga jak i Apple. Ostatni taki przypadek dotyczy marki OnePlus.

  • Michał Górecki
  • /
  • 15 listopada 2021

Smartfon OnePlusa po raz kolejny eksplodował w kieszeni posiadacza. Chodzi o model Nord 2, o czym donosi m.in. Indianexpress.com. Co ciekawe jest to druga taka sytuacja z tym telefonem i obie miały miejsce w Indiach. Na szczęście użytkownikowi nie stało się nic poważnego, choć konieczne będzie długie leczenie ran. Na szczęście producent zapewnił, że będzie wspierał chorego i zapłaci za opiekę medyczną. Nie wiadomo, czy ofiara wybuchowego telefonu pozwie firmę do sądu. Jest to jedna z dróg, aby otrzymać zadośćuczynienie. Niestety telefony to urządzenia bardzo podatne, choćby na urazy mechaniczne czy też zmiany natężenia prądu. Im są nowocześniejsze, tym częściej ulegają zepsuciu.

Awaria telefonu? Oto co należy zrobić

Jak w polskim prawie wygląda kwestia awarii telefonów? Oczywiście mówimy tu o zwykłej awarii, a nie poważnym uszkodzeniu ciała przez urządzenie. Regulują to przepisy o rękojmi. Rękojmia to podstawa jednej z dwóch możliwych dróg składania reklamacji przez konsumenta (obok gwarancji). Jest to tryb dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną (niezgodnością z umową) lub prawną kupionego towaru konsumpcyjnego.

Jeżeli konsument składa reklamację na podstawie rękojmi, podmiotem odpowiedzialnym za powstałe wady jest sprzedawca – i to do niego należy skierować pismo reklamacyjne. Jego dane znajdują się m.in. na paragonie fiskalnym, który kupujący powinien – co do zasady – otrzymać wraz z towarem. Rękojmia jest ustawowo uregulowanym sposobem dochodzenia roszczeń. Przedsiębiorca nie może w żaden sposób odmówić przyjęcia reklamacji, jeżeli nie wynika to wprost z przepisów.

Zamawiasz jedzenie przez aplikacje? Użytkownicy mają problemy z rozliczaniem zamówieńZamawiasz jedzenie przez aplikacje? Użytkownicy mają problemy z rozliczaniem zamówieńMikołaj Frączak

Wada fizyczna a wada prawna. Oto różnice

Konsument ma prawo do złożenia reklamacji na podstawie rękojmi, jeżeli towar konsumpcyjny jest wadliwy. Rozróżnia się dwa rodzaje wad: fizyczną i prawną. Wada fizyczna to niezgodność produktu z umową. Dochodzi do niej w szczególności wtedy, gdy rzecz:

- nie ma właściwości, które produkt tego rodzaju powinien mieć – np. telefon przerywa połączenia, naczynie żaroodporne pęka pod wpływem wysokiej temperatury;- nie ma właściwości, o których konsument został zapewniony przez sprzedawcę lub reklamę – np. urządzenie medyczne nie ma właściwości leczniczych opisywanych przez pracownika sklepu;- nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy okazji zawierania umowy, jeśli przedsiębiorca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia – np. zegarek nie jest wodoodporny na głębokości większej niż 20 m, a konsument przed zakupem poinformował sprzedawcę, że ma zamiar nurkować powyżej takich głębokości;- została wydana kupującemu w stanie niezupełnym – np. laptop sprzedany bez ładowarki, choć powinna być w zestawie.

Wada prawna może polegać na tym, że kupiony przez konsumenta towar:

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

- jest własnością osoby trzeciej – np. pochodzi z kradzieży;- jest obciążony prawem osoby trzeciej – np. osobie trzeciej przysługuje prawo pierwokupu;- cechuje się ograniczeniami w korzystaniu lub rozporządzaniu nim w wyniku decyzji, lub orzeczenia właściwego organu – np. został zabezpieczony w postępowaniu karnym jako dowód w sprawie.

Czego może żądać konsument?

W sytuacji wystąpienia wady konsument może złożyć do sprzedawcy reklamację z tytułu rękojmi i zażądać jednego z czterech działań: wymiany towaru na nowy. naprawy towaru, obniżenia ceny, odstąpienia od umowy o ile wada jest istotna. W tym indyjskim przypadku zdecydowania wada byłaby niezwykle istotna. Wybór żądania zależy od konsumenta. Jeżeli przedsiębiorca nie zgadza się z tym wyborem, może pod pewnymi warunkami zaproponować inne rozwiązanie, ale musi się to odbywać w ramach przesłanek dozwolonych prawem.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!