Zarządzanie zapasami w firmie

Magazyn to serce działalności? Jeśli tak jest, a dodatkowo ilość zamówień lawinowo rośnie, to zachodzi ryzyko, że już wkrótce w naszej firmie pojawi się tak zwane wąskie gardło. Lepiej zawczasu wdrożyć system zarządzania zapasami w firmie. O czym warto wtedy pamiętać?

  • Rafał Stępniewski
  • /
  • 18 maja 2021

Po co wdraża się system zarządzania zapasami w firmie?

Przede wszystkim po to, by zapewnić ciągłość procesu dostaw. Wszystkie dobra, jakie znajdują się w firmie, powinny być dokładnie przeliczone i kategoryzowane według wybranego klucza. Niektórzy właściciele stosują podział opierający się na kategoriach (deski, gwoździe, farby itp.), a inni — zwłaszcza ci, którzy zarządzają wielkimi magazynami — mogą kategoryzować też produkty według klientów i ich kart w systemie.

Nawet jeśli do pewnego momentu dobrze idzie nam prognozowanie zamówień, jakie musimy wykonać, by sprostać oczekiwaniom klientów, to zawsze warto pamiętać o tym, że może zdarzyć się sytuacja, kiedy jeden z partnerów biznesowych radykalnie zwiększy poziom dostaw.

Wystarczy, że wygra na przykład duży przetarg i na już będzie potrzebował konkretnych produktów, które zwykle od nas kupuje. Jest to sytuacja, którą trudno przewidzieć. Mało którzy przedsiębiorcy są w tak dobrych relacjach, że dzielą się między sobą informacjami o przetargach, w jakich startują.

To z kolei rodzi kolejny problem. Jeśli ten sam towar jest często zamawiany przez inne działalności, z którymi współpracujemy, a fabryka lub nasza linia produkcyjna nie wie, że takie duże zamówienie się pojawi, to powstaje wąskie gardło. Może zdarzyć się, że nie będziemy w stanie zaspokoić popytu i stracimy klientów, którzy pójdą do konkurencji.

Jak optymalizować zapasy w firmie?

Coraz więcej firm skłania się ku profesjonalnemu, dedykowanemu oprogramowaniu. Niezwykle cenione są te narzędzia, które wykorzystują założenia Teorii Ograniczeń, a dodatkowo analizują dane z wykorzystaniem wielu zmiennych.

System niekoniecznie wskaże nam braki w wyposażeniu magazynu już po tygodniu czy miesiącu. Jeśli jednak aplikacja nauczy się tego, że niektórzy z naszych klientów cyklicznie — na przykład między marcem a majem — zawsze zwiększają zamówienie na dany produkt, to poinformuje nas o tym z wyprzedzeniem, aby firma mogła w porę zareagować.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

W jakich firmach model zarządzania zapasami sprawdzi się szczególnie dobrze?

Przede wszystkim w działalnościach, które opierają się na dystrybucji danego dobra, bez względu na to, czy kupują je na przykład od producenta z Chin, czy wytwarzają samodzielnie. Konieczność wdrożenia modelu zarządzania zapasami rośnie wprost proporcjonalnie do liczby magazynów, jakie ma nasza firma.

Czasem wystarczy tylko odpowiednio zarządzać dostępnością danych towarów, by szybko można było uzupełnić braki z magazynu A towarami z magazynu B. O wiele częściej jednak trzeba zdać się na zalecenia algorytmu i zmodyfikować cały model zamówień.

Ogromnym atutem modeli zarządzających zapasami w firmie, które bazują na SI, jest to, że uczą się w czasie rzeczywistym. Jeśli dane wydarzenie (na przykład większe zamówienie na dane dobro) wydarzyło się 4 razy z rzędu, ale w tym roku nie widać ku niemu przesłanek, to aplikacja zareaguje odpowiednio do okoliczności.

We współpracy z Industrial.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!