Bank ograniczy Ci dostęp do konta bankowego? Klienci PKO i ING powinni być ostrożni

Nowa kampania SMS przeciwko klientom banków. Efekt? Kradzież wszystkich pieniędzy z konta.

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 5 kwietnia 2022

Internetowi przestępcy znowu atakują. Tym razem podszywają się pod banki PKO i ING. W nowej kampanii SMS informują, że dostęp do konta odbiorcy zostaje ograniczony w związku z podejrzaną aktywnością. Uwaga! To nie Bank, a oszuści, którzy mogą przejąć wszystkie oszczędności ofiary!

Wiadomość zawiera link do strony, łudząco przypominającej www logowania do bankowości internetowej. Uzupełniając na niej dane, dajemy oszustom pełny dostęp do swojego konta. Dzięki temu mogą blokować dostęp do naszych rachunków, modyfikować listę zdefiniowanych odbiorców i zaufanych urządzeń, ale przede wszystkim – rozporządzać według własnego uznania wszystkimi naszymi środkami finansowymi.

Najpierw mail, teraz SMS…

Przestępcom nie brakuje fantazji i polotu – można zauważyć, że uparcie prześcigają się w kreowaniu nowych sposobów na przejęcie naszych pieniędzy. CyberRescue dopiero zakończyło pomagać ofiarom zeszłotygodniowej kampanii mailiowej, wykorzystującej wizerunek ING, a już dziś musieliśmy ostrzec naszych Klientów przed groźnymi SMSami.– Zdecydowanie na topie jest podszywanie się pod różne banki. To klasyczny przykład wykorzystania socjotechniki, której zadaniem jest wywołanie w ofierze stresu i – w efekcie – nakłonienie jej do udostepnienia wrażliwych danych – tłumaczy Marlena Dziemińska z CyberRescue.

Włamanie na konto Twitter? Oto, co robić dalejWłamanie na konto Twitter? Oto, co robić dalejMikołaj Frączak

Widząc w polu nadawcy nazwę swojego Banku, a w treści groźbę blokady konta, odbiorca, chcąc uniknąć tej konsekwencji, często bez zastanowienia wykonuje wskazane czynności.Takiego SMSa otrzymała Klaudia. Na szczęście kliknęła tylko w link, znajdujący się w wiadomości, ale nie uzupełniła danych na otwartej witrynie. – Adres strony wyglądał podejrzanie, bo nie zaczynał się od nazwy oficjalnej www Banku – mówi kobieta.

Nie klikaj w link! Nie uzupełniaj danych

Warto zapamiętać, żeby odruchowo nie klikać w każdy otrzymany link, szczególnie, jeśli nie jesteśmy pewni źródła jego pochodzenia. Jeśli trafi do nas podejrzanie wyglądająca wiadomość (np. rzekomy SMS od Banku, ale wysłany ze zwykłego numeru albo treść, zawierająca błędy ortograficzne czy stylistyczne), najlepiej ją zignorować, numer dodać do blokowanych i usunąć z urządzenia. Jednak bądźmy dla siebie wyrozumiali – nawet najlepszym zdarza się chwila nieuwagi! – Pamiętajmy, że najczęściej samo kliknięcie w link nie jest powodem do niepokoju. Dopiero podanie swoich danych niesie za sobą niebezpieczeństwo – dodaje Marlena Dziemińska z CyberRescue.

Jeśli zdarzyło się nam wpisać dane logowania na fałszywej stronie, nie panikujmy! W takiej sytuacji należy natychmiast skontaktować się z Bankiem, poinformować o incydencie i poprosić o blokadę swojego rachunku.Ostrożność ratujeW takich sytuacjach najlepiej dmuchać na zimne – nawet jeśli dostajemy SMSa z Banku, zanim klikniemy – warto potwierdzić jego wiarygodność bezpośrednio u źródła, np. dzwoniąc samodzielnie na infolinię. To dobry sposób na uniknięcie nieprzyjemności!

Źródło: CyberRescue

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!