Bat na bigtechy. Co niesie ze sobą Akt o usługach cyfrowych?

Akt o usługach cyfrowych często nazywany jest batem na koncerny technologiczne, które coraz trudniej okiełznać tak pod względem ochrony danych osobowych jak i polityki niesprzyjającej uczciwej konkurencji na rynku. UE chce zmusić bigtech do transparentnego działania wobec użytkowników usług jak również pozostałych firm.

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 17 listopada 2021

Jakich usług dotyczą nowe przepisy?

Akt o usługach cyfrowych dotyczy usług pośrednictwa internetowego, z których każdego dnia korzystają miliony Europejczyków. Obowiązki różnych podmiotów internetowych zostały określone stosownie do ich roli, udziału w rynku i siły oddziaływania na internetowy ekosystem.

Przepisy te, lepiej chronią konsumentów oraz ich prawa podstawowe w internecie, ustanawiają precyzyjne ramy regulujące przejrzystość i zakres odpowiedzialności platform internetowych oraz sprzyjają innowacjom, wzrostowi gospodarczemu i konkurencyjności na jednolitym rynku.

Nowe przepisy mają mieć same pozytywne aspekty

Zdaniem KE przygotowywane przepisy są zgodne z zasadą proporcjonalności, sprzyjają innowacjom, konkurencyjności i wzrostowi gospodarczemu oraz ułatwiają mniejszym platformom, MŚP i przedsiębiorstwom typu start-up działalność na większą skalę. Przepisy te przywracają równowagę pod względem odpowiedzialności poszczególnych uczestników interakcji online: użytkowników, platform i organów publicznych. Podstawą zmian są wartości europejskie, zgodnie z którymi dobro obywateli stoi na pierwszym miejscu.

Co to oznacza dla obywateli: większy wybór, niższe ceny, mniejsze ryzyko trafienia na nielegalne treści, lepsza ochrona praw podstawowych.

Co to oznacza dla dostawców usług cyfrowych: pewność prawa, harmonizacja przepisów, prostsze podejmowanie i rozwijanie działalności w Europie.

Nowych unijnych przepisów będą musieli przestrzegać wszyscy pośrednicy internetowi oferujący swoje usługi na jednolitym rynku, bez względu na to, czy mają siedzibę w UE, czy poza jej terytorium. Obowiązki mikro- i małych przedsiębiorstw będą proporcjonalne do ich wyników i udziału w rynku, co nie oznacza, że będą zwolnione z odpowiedzialności.

Będzie nowa szczepionka i leki na COVID-19. KE zatwierdziła dokumentyBędzie nowa szczepionka i leki na COVID-19. KE zatwierdziła dokumentyMikołaj Frączak

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Akt o usługach cyfrowych znacznie usprawnia mechanizmy usuwania nielegalnych treści oraz skutecznej ochrony praw podstawowych użytkowników w internecie, w tym swobody wypowiedzi. Zwiększa też poziom kontroli publicznej nad działalnością platform internetowych, zwłaszcza tych, z których korzysta ponad 10 proc. ludności UE.

Jakie propozycje wobec koncernów ma UE?

UE chce zapewnić środki służące zwalczaniu nielegalnych towarów, usług lub treści w internecie, takie jak mechanizm sygnalizowania takich treści przez użytkowników, a w przypadku platform – mechanizm współpracy z „zaufanymi podmiotami sygnalizującymi”Pojawią się też nowe obowiązki dotyczące identyfikowalności użytkowników biznesowych na internetowych platformach handlowych, aby pomóc w identyfikowaniu sprzedawców nielegalnych towarów.

Będzie też szansa na skuteczne zabezpieczenia dla użytkowników, w tym możliwość zakwestionowania decyzji platform w zakresie moderowania treści.Firmy zostaną zmuszone do przejrzystości funkcjonowania, w tym w sprawie algorytmów stosowanych w podpowiedziach. Przepisy wprowadzą też obowiązki dla bardzo dużych platform w zakresie zapobiegania niewłaściwemu wykorzystywaniu ich systemów poprzez podejmowanie działań opartych na ocenie ryzyka oraz poprzez przeprowadzanie niezależnych kontroli zarządzania ryzykiem związanym z tymi systemami.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!