Black Friday – kto korzysta na wyprzedażach i na co uważać?

Przed nami czas wielkich wyprzedaży. Konsumenci wydadzą zapewne miliony złotych tylko w te 4 dni od piątku do poniedziałku. Nawet jeśli wielu z nich nie planowało wydatków.

  • Michał Górecki
  • /
  • 17 listopada 2021

Black Friday czyli co?

Black Friday oraz Cyber Monday to moda, która przyszła do Polski z Zachodu, ale świetnie się na naszym rynku przyjęła. Zarówno wśród sklepów stacjonarnych jak i e-commerce. Na czym polega?Black Friday, czyli Czarny piątek to piątek bezpośrednio po Dniu Dziękczynienia, czyli de facto będzie to czwarty tydzień listopada. Jest to początek sezonu zakupów przed Bożym Narodzeniem w Stanach Zjednoczonych. Od roku 2015 (na niewielką skalę także w poprzednich latach) także w Polsce jest to dzień, w którym rozpoczyna się sezon przedświątecznych promocji.

Natomiast Cyber Monday...

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Z kolei Cyber Monday, to tzw. cyberponiedziałek czy cyfrowy poniedziałek. Jest to pierwszy poniedziałek po amerykańskim Święcie Dziękczynienia, który słynie z licznych wyprzedaży i promocji oferowanych przez sklepy internetowe. Koncepcja ta narodziła się w Stanach Zjednoczonych, a określenia Cyber Monday po raz pierwszy użyto w roku 2005 roku. W kolejnych latach zwiększoną sprzedaż w sklepach internetowych zaobserwowano także w krajach Ameryki Południowej, Europy Zachodniej oraz w Japonii.

Czas na wielkie zakupy

W polskim handlu hasło Black Friday na dobre przyjęło się od 2015 roku — zapowiada ono wstęp do najgorętszego dla handlu okresu związanego z „gorączką” zakupową poprzedzającą Boże Narodzenie. Można powiedzieć, że przedświąteczny ruch napędzają nie tylko same Święta, ale i czarny piątek. Z punktu widzenia marketingu w większości przypadków pod tym hasłem kryją się klasyczne zabiegi związane z promocją sprzedaży (najczęściej krótkotrwałe działania mające na celu pobudzenie sprzedaży). Najbardziej pożądanymi przez klientów zabiegami są obniżki cen, zabiegi typu „3 w cenie 2” itp., a dla e-commerce liczy się także darmowa dostawa i zwrot.

Black Friday i Cyber Monday. Czym są i kiedy wypadają w 2021 roku?Black Friday i Cyber Monday. Czym są i kiedy wypadają w 2021 roku?Mikołaj Frączak

Jakie tricki stosują sklepy, kto może skorzystać na wyprzedażach i na co uważać? Oto trzy ważne kwestie:

1. Black Friday, czyli atrakcyjne zakupy, których nie planowaliśmy

- Należy zastanowić się, czy dzięki wyprzedażom w ten wyjątkowy dla handlu piątek jako konsumenci naprawdę oszczędzamy, czy narażamy się na niepotrzebne wydatki? Jednoznacznej odpowiedzi nie można dać. Jak zwykle można jedynie doradzić, żeby starać się nie kupować pod wpływem impulsu. Hasła typu „minus 90proc." opatrzone są najczęściej gwiazdką, iż dotyczą jedynie wybranego asortymentu. A tym wybranym jest najczęściej jakiś jeden produkt od kilku sezonów zalegający na półkach magazynowych. Trzeba pamiętać, że w większość konsumentów wyposażonych jest w skuteczne narzędzie do weryfikacji atrakcyjności każdej oferty promocyjnej – smartfon, a także dedykowane aplikacje służące do porównywania cen na przestrzeni określonego czasu. W związku z tym, żeby uniknąć późniejszych rozczarowań, najlepiej porównywać ceny bieżące u różnych handlowców, patrzeć na ceny produktów (szczególnie tych droższych) w określonym przedziale czasowym – zauważa dr Mariusz Woźniakowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

2. Nielegalne praktyki w Black Friday

- Konsumenci powinni mieć również świadomość, że część handlowców może pokusić się o nielegalne praktyki w czasie Black Friday, jak i w całym okresie przedświątecznym. Skrajnym przypadkiem może być podszywanie się pod jakiś znany sklep internetowy i sprowokowanie dokonania płatności przez konsumenta za towar, którego oczywiście nigdy nie otrzyma – uważa dr Mariusz Woźniakowski.

3. Black Friday, czyli brak świadomego wyboru?

- Z innych nieuczciwych praktyk można spotkać manipulację ceną – sztuczne podwyższanie ceny wyjściowej i następnie jej obniżanie (pod hasłem promocji) do poziomu zbliżonego do ceny regularnej. Kolejną nielegalną praktyką może być informowanie konsumenta, iż dany produkt w promocyjnej cenie dostępny jest tylko w określonym czasie, np. w czarny piątek, podczas gdy jest to niezgodne z prawdą – celem takiego działania jest nakłonienie klienta do podjęcia natychmiastowej decyzji o zakupie. Tym samym konsument pozbawiany jest niejako możliwości dokonania świadomego wyboru – dodaje ekspert UŁ.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!