Co to jest GSM-R?
GSM-R to nazwa systemu łączności na kolei, która od 2025 r. będzie absolutnym standardem na polskich torach. Podobieństwo nazwy do komórekGSM jest jak najbardziej uzasadnione, bowiem system ten wywodzi się z technologii 2G, od której rozpoczęła się historia cyfrowej telefonii.
- Anna Malinowska
- /
- 23 września 2022
GSM-R – przełomowa zmiana w łączności kolejowej
Jak zauważono w jednym z artykułów na stronie Urzędu Transportu Kolejowego, wraz z wprowadzeniem GSM-R w całej Polsce, dotychczas używane radio analogowe w paśmie 150 MHz przejdzie do historii. Może nie całkowicie, bowiem tę technologię będzie można wykorzystywać w pracy manewrowej, a także w sieciach wyodrębnionych z systemu kolei. Wdrożenie tego systemu umożliwi stworzenie nowoczesnego systemu kolejowego w naszym kraju.
Cyfrowa sieć łączności kolejowej
Skrót GSM-R jest znany na polskiej kolei od lat. To dość leciwa technologia, jednak dopiero teraz ma szansę zająć właściwe miejsce w tym obszarze. Przełomową datą był marzec 2018 roku, kiedy zarządca infrastruktury kolejowej w Polsce – PKP PLK – zawarły umowę na budowę cyfrowej sieci w zharmonizowanym dla Europy standardzie GSM-R.
Nowy standard ma działać na liniach kolejowych o łącznej długości 15.200 km. Tym samym wyparta zostanie łączność analogowa VHF 150 MHz.
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Krótkofalówki w firmie. Co to jest PMR 446?Michał Górecki
Jakie są zalety GSM-R?
Porównywanie GSM-R do analogowych rozwiązań, natychmiast powoduje wykazanie całej listy zalet cyfrowej łączności. To przede wszystkim lepsza jakość połączenia, co oznacza nie tylko lepszy komfort pracy, ale także wzmocnienie bezpieczeństwa. Odpadają bowiem zakłócenia, które należy traktować jako czynnik ryzyka.
Po drugie, jak zauważa Urząd Transportu Kolejowego, GSM-R, w przeciwieństwie do łączności analogowej, nie ma charakteru rozgłoszeniowego. Najprościej rzecz ujmując, maszynista, czy inny uczestnik komunikacji, nie słyszy rozmów między innymi maszynistami a dyżurnymi. Taki stan rzeczy może zaburzać koncentrację na pracy. To oznacza, że prowadzący pociąg usłyszy wyłącznie informację do niego kierowaną.
Blokada dla radioamatorów
Zniknie także ryzyko, że w działanie sieci będzie ingerował radioamator, czy złodziej węgla. Zdarzało się bowiem, że osoby niepowołane posiadające amatorskie urządzenia byli w stanie wymusić nawet zatrzymanie składu.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?