Co wyróżnia dobre grafiki na stronie firmy?

Wraz z popularyzacją internetu, coraz częściej dyskutuje się nad tym, czy każda grafika na naszej stronie działa na korzyść serwisu. Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta: nie, nie każda. Co wyróżnia dobre grafiki na stronie firmy?

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 3 sierpnia 2021

Co warto wiedzieć o grafikach z sieci?

Na pewno trzeba rozpocząć od obostrzeń prawnych. Nie wolno nam użyć sobie dowolnej grafiki, jaką znajdziemy w sieci lub na stronie naszych konkurentów. W zdecydowanej większości przypadków chroni je prawo autorskie i prasowe.

Każde zdjęcie widoczne w sieci ma swojego autora, tak samo, jak każda wyrenderowana grafika. To zaś skutkuje tym, że ktoś posiada do takiego pliku niezbywalne prawa autorskie. Jeśli użyjemy tego zdjęcia w celach komercyjnych, to narażamy autora na straty. 

Nie powinno więc dziwić nas, że pewnego dnia na oficjalnego maila firmy przyjdzie przedsądowe wezwanie do zapłaty za nieuprawnione użycie grafik. Lepiej nie ryzykować takiego obrotu spraw, bo to nie tylko problemy finansowe, ale też katastrofa wizerunkowa. 

Wystarczy, że autor poinformuje w social mediach, że wybrana działalność użyła jego prac bez uzyskania odpowiedniej zgody i wizerunek naszej firmy może szybko podupaść i trudno będzie go w pełni odbudować. Jak zatem korzystać z grafik w sieci?

Przede wszystkim rozważnie. Upewnijmy się, czy licencja pozwala na użytek komercyjny. Czasem konieczne będzie podpisanie autora, a kiedy indziej nie będzie trzeba nawet w ten sposób go oznaczać. Zawsze możemy też zakupić jego pracę, co powinno w pełni rozwiązać problemy. Pamiętajmy tylko o tym, by w umowie zawrzeć wszystkie pola eksploatacji dzieła. 

Grafiki na stronie WWW — co wyróżnia te najlepsze?

Poza zgodnością z literą prawa bardzo duże znaczenie odgrywa też odpowiednie osadzenie grafik oraz umieszczenie ich na serwerze w optymalnym formacie i wielkości. Z punktu widzenia pozycjonowania stron nie ma nic gorszego niż pliki, które zajmują grubo ponad kilka MB.

Jak założyć fanpejdż na FBJak założyć fanpejdż na FBMartyna Kowalska

Grafika powinna być „lekka”, jej waga nie powinna przekraczać kilkudziesięciu kilobajtów. Preferowane formaty, to.jpg,.jpeg,.png oraz oczywiście standard.webp, który z roku na rok zyskuje sobie coraz większą rozpoznawalność w internecie.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Upewnijmy się też, że CMS, czyli moduł zarządzający naszą witryną jest tak zoptymalizowany, że grafika dobrze wyświetla się zarówno w wersji stacjonarnej (gdy surfujemy po sieci z komputera PC) jak i z wersji mobilnej, czyli na przykład ze smartfona czy tabletu. 

Czy grafiki mają wpływ na pozycjonowanie?

Tak, jak najbardziej. Poza wspomnianą już wielkością pliku i odpowiednim prezentowaniem zdjęcia na stronie dużą rolę odgrywa też tak zwany opis alternatywny, czyli ALT. Warto zawrzeć w nim informację na temat tego, co dokładnie przedstawia dane zdjęcie.

Parametr ALT powinien być przez nas opisany możliwie dokładnie. Jeśli na fotografii widać na przykład deskę rozdzielczą samochodu, to nie wystarczy napisać, że to pojazd firmy X, a dokładniej model Y. Umieśćmy tam informację o tym, że zdjęcie przedstawia właśnie kokpit czy na przykład przekładnię zmiany biegów.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!