Czy w firmie wolno puszczać muzykę z serwisów streamingowych?

Coraz więcej firm odchodzi od puszczania muzyki z ogólnodostępnych rozgłośni. Część działalności robi tak ze względu na gusta muzyczne, tak swoich pracowników, jak i klientów, a część chce w ten sposób uniknąć opłat za korzystanie z odbiornika radiowo-telewizyjnego. Czy w działalności gospodarczej wolno legalnie puszczać muzykę na przykład ze Spotify?

  • Michał Górecki
  • /
  • 8 sierpnia 2021

Jak można słuchać muzyki w miejscu pracy?

Wielu przedsiębiorców zastanawia się nad tym, co można zrobić, by legalnie słuchać muzyki w miejscu pracy. Oczywiście najprostszą metodą jest zakup radioodbiornika i odprowadzanie comiesięcznego abonamentu do KRRiT, co zresztą narzuca na nas obowiązujące w Polsce prawo.

Warto też podkreślić, że nawet jeśli nie korzystamy z odbiornika radiowego, bez względu na to, czy w firmie, czy na przykład w leasingowanym samochodzie, to zgodnie z literą prawa i tak państwo chce od nas ściągać ten podatek. Na jakiej podstawie?

Kluczową rolę odgrywa tu tak zwana możliwość odbierania stacji radiowych. Ustawodawca wyszedł z dość specyficznego założenia, że mamy płacić nawet za możliwość słuchania stacji radiowych. Jeśli więc w firmie znajduje się radio, ale nikt z niego nie korzysta, to i tak powinno się płacić comiesięczny abonament do KRRiT. 

Usługi streamingowe w firmie: jak to działa?

Internet jest już właściwie niemal tak samo powszechny, jak tradycyjny zasięg telefonii komórkowej w całej Polsce. Nie powinno więc dziwić, że z roku na rok rośnie rozpoznawalność takich usług, jak Spotify czy Tidal. Dużo dla popularyzacji tych aplikacji zrobili też operatorzy telefonii GSM, którzy często dawali kilkumiesięczne promocje na takie usługi.

Jak się reklamować na Instagramie?Jak się reklamować na Instagramie?Michał Górecki

Ogromna baza utworów oraz pełna dowolność w zakresie tego, czego chcemy słuchać, to filary sukcesu aplikacji do streamingu muzyki. Nie jesteśmy skazani tylko na utwory mainstreamowe. Można na przykład przez cały dzień pracy słuchać utworów z nurtu punk-rocka czy metalu, o co w publicznych rozgłośniach nadających w paśmie FM niezwykle trudno.

Dodatkowym atutem jest możliwość tworzenia wizerunku naszej firmy właśnie poprzez muzykę. Nie jest to nowa zagrywka. Duże firmy z branży odzieżowej działają w ten sposób od lat. Wystarczy jedna wizyta w centrum handlowym, by przekonać się, że różne firmy identyfikują się z różną muzyką.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Przedsiębiorcy, którzy chcą spać spokojnie, mogą oczywiście puszczać muzykę z usług streamingowych, jednak muszą w tym celu wykupić licencję PPL (Public Performance Licence). W przeciwnym razie i tak będą łamać prawo. 

Darmowa muzyka w firmie: jak to zrobić?

Zawsze możemy korzystać z utworów, które przypisane są do domeny publicznej lub do takiej licencji, która zezwala na darmowy użytek komercyjny. Na rynku można znaleźć wiele takich serwisów, które oferują tylko taką muzykę. 

Jeśli mamy pewność, że spełniamy wszystkie wymienione w licencji warunki, to możemy legalnie puszczać taką muzykę w miejscu pracy. Zawsze warto jednak upewnić się, że urządzenie, z którego stramujemy muzykę nie zostanie zidentyfikowane jako radio. W takiej sytuacji raz jeszcze wracamy do abonamentu dla KRRiT.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!