Czym jest scam i czy powinniśmy się go obawiać?
Według najnowszych danych w Wielkiej Brytanii nawet 45 milionów użytkowników sieci telekomunikacyjnej dotyka scam. W Polsce nie ma aktualnych danych dotyczących tego procederu, ale to nie oznacza, że nie dotyczy on Polaków. Czym jest w rzeczywistości scam i czy może być groźny dla naszych danych i pieniędzy?

- Mikołaj Frączak
- /
- 20 października 2021
Brytyjczycy atakowani przez scam
Jak poinformował serwis BBC, prawie 45 milionów osób w Wielkiej Brytanii było celem fałszywych wiadomości tekstowych lub połączeń telefonicznych. Uwaga! – Tylko w okresie letnim. To oznacza, że rocznie tego typu zdarzeń może być o wiele więcej. Połowa z osób, które zostały dotknięte próbą oszustwa, zgłaszała otrzymywanie fałszywego połączenia lub SMS-a przynajmniej raz w tygodniu. Ankietę przeprowadzono we wrześniu 2021 roku, a liczbie 2 tysięcy użytkowników.Oczywiście próba oszustwa a rzeczywisty skutek to dwie różne rzeczy.
Brytyjskie badanie wskazuje, że prawie milion osób zostało wprowadzonych w błąd przez otrzymaną wiadomość lub telefon. Oznacza to, że ponad 2 procent Brytyjczyków dało się nabrać i mogło stracić oszczędności całego życia. Scamerzy pytali również o dane osobowe, numery telefonów czy adresy mailowe, ale także o numery kont bankowych czy hasła dostępowe. Jeśli jednak myślicie, że dały się oszukać głównie osoby starsze, to nic z tych rzeczy. Oszustwa za pomocą wiadomości tekstowych były najczęstsze wśród osób w wieku od 16 do 34 lat.
Czym jest scam?
Działanie scamerów jest zauważane także przez polskie organy w tym Komisję Nadzoru Finansowego czy UOKiK. Czym jednak w zasadzie jest scam? Mówiąc wprost, można tak nazwać każdą formę oszustwa, w tym oszustwa przez internet czy telefonicznego. Podstawowa definicja takiego oszustwa to próba bezpośredniego wzbudzania zaufania poprzez kontakty osobiste, wysyłanie maili i tradycyjnych listów, po skomplikowane technicznie zabiegi z użyciem usług internetowych.
Najczęstszą formą scamu jest masowa korespondencja w formie elektronicznej. Ofiara scamera jest przekonana, że dzwoni do niej policjant, urzędnik czy też pracownik banku. W rezultacie wykonuje wszelkie polecenia, jakie zostaję jej wydane, aby pozyskać dane osobowe czy hasła. W przypadku oszustw internetowych scamerzy korzystają z formularzy czy też oszukańczych stron internetowych podszywających się pod prawdziwe witryny banku, czy urzędu. Scamerzy wysyłają też maile do nieświadomych użytkowników, a w nich sugerują kliknięcie odpowiednich linków prowadzących do takich stron.
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Coraz częstszym sposobem oszustwa jest scam telefoniczny, gdzie cyberprzestępcy podszywają się pod osobę z banku czy policji. Nową formą scamu jest telefonowanie botów, ze względu na coraz częstsze wykorzystywanie ich w bankach czy przez sieci telekomunikacyjne.
Jak chronić się przed scamem?
Największą szansę na uchronienie się przed scamem czy inaczej oszustwem jest ograniczone zaufanie do wszelkich wiadomości, telefonów od nieznanych osób, a także maili, z których adresów nie znamy. Jeśli ktoś do nas pisze lub dzwoni w celu pozyskania danych bankowych czy innych danych osobowych, warto porzucić rozmowę i nawiązać ją osobiście. Następnie spytać w banku czy urzędzie, czy tego typu kontakt miał rzeczywiście miejsce. W Przypadku scamu elektronicznego warto używać programów antywirusowych oraz jak zawsze aktualizować system operacyjny w komputerze jak i telefonie.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?