Czym są kody PKD w firmie i co warto o nich wiedzieć?

Kody Polskiej Klasyfikacji Działalności — mimo tego, że mało który młody przedsiębiorca wie o ich istnieniu — to jednak odgrywają kluczową rolę w handlu. Praktycznie nie da się prowadzić w Polsce działalności, nie mając kodów PKD. Na co one wpływają?

  • Michał Górecki
  • /
  • 30 sierpnia 2021

Co trzeba wiedzieć o kodach Polskiej Klasyfikacji Działalności?

Obowiązujący w Polsce system jest zgodny z europejskim standardem NACE REV2. Oznacza to, że numer PKD składa się przede wszystkim sekcji. Na sekcję składa się 21 sektorów rynku, który w ujęciu ogólnym określa grupę działalności. 

Inny początek kodu PKD będzie więc mieć na przykład agencja marketingowa, inna firma zajmująca się utylizacją śmieci, a jeszcze inną mechanicy samochodowi. To właśnie pierwsze cyfry numeru PKD definiują ten główny obszar, w jakim działa podmiot gospodarczy.

Po sekcjach mamy działy, które składają się z 88 podgrup. Oznacza to, że dana grupa składa się z kolejnych grup, które mają trzycyfrowe oznaczenie. Ostatnim elementem kodu PKD jest klasa. W polskim porządku prawnym mamy 615 klas działalności.

W III Rzeczypospolitej decyzja o wprowadzeniu kodów PKD zapadła dość szybko. Odpowiednia uchwała została podjęta już w 1993 roku. Mimo tego, że w swoich początkach kod PKD wyglądał inaczej niż teraz, to obecnie kody Polskiej Klasyfikacji Działalności spełniają standardy PKD 2007, jakie narzuca Organizacja Narodów Zjednoczonych. 

Wiele wskazuje na to, że w polskim porządku prawnym w bliskiej przyszłości nie zostaną wprowadzone żadne zmiany, które mogłyby odbić się na kodach PKD. Obecny system spełnia swoje oczekiwania: jest czytelny zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla aparatu państwowego.

Czy każdy obywatel Polski może zapoznać się z kodami PKD?

Pośrednio można dotrzeć do tych danych bardzo szybko. Można na przykład skorzystać z bazy NIP. Jest to baza o charakterze darmowym i publicznym, czyli każdy z nas może z niej skorzystać. Podobną właściwość ma na przykład Krajowy Rejestr Sądowy. 

Czy mogę samodzielnie zutylizować dokumenty firmowe?Czy mogę samodzielnie zutylizować dokumenty firmowe?Martyna Kowalska

Jeśli wpiszemy z jedną z tych baz nazwę firmy, to będą tam również wyświetlone kody PKD. W niektórych rejestrach takie kody są również zamieszczone z opisem. Jeśli nie ma do nich opisu, to można skorzystać dodatkowo z bazy kodów PKD, gdzie można dokładnie zapoznać się ze wszystkimi danymi, jakie skrywa taki kod.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Co więcej, kody PKD nie są przyznawane na stałe. Firma w niemal dowolnym momencie może edytować kody PKD, a także usuwać lub dodawać nowe. Warto zastanowić się nad tym na przykład wtedy, kiedy nasza firma poszerza profil działalności.

Jak podejść do prezentowania kodów PKD?

Im więcej zgodnych z realnym stanem rzeczy, jakie dzieją się w firmie podamy, tym lepiej. Odgrywa to kluczową rolę na przykład w sytuacji, kiedy będziemy przeprowadzać certyfikację ISO 9001:2015, czyli certyfikat zarządzania jakością w miejscu pracy.

Dlaczego to tak ważne? Ponieważ zgodnie z wytycznymi ISO, można certyfikować tylko te kody PKD, które mamy w swojej firmie. Może to być świetne rozwiązanie, które działają na terenie Unii Europejskiej. Dla wielu kontrahentów z zachodu im więcej informacji na ISO 9001:2015, tym lepiej.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!