ERP a CRM. Czym się różnią?

Platformy wspierające zarządzanie firmą to jeden z segmentów rynku, który w ostatnich latach rozwija się niezwykle dynamicznie. Dedykowane aplikacje nie są już tylko domeną wielkich korporacji. Coraz częściej trafiają też do mikroprzedsiębiorstw, a nawet do jednoosobowych działalności gospodarczych. Czym różni się CRM od aplikacji ERP? Którą z nich wybrać?

  • Anna Malinowska
  • /
  • 12 maja 2021

Informacje o firmie czy informacje o klientach?

Przedsiębiorcy, którzy wahają się między wyborem platformy CRM a ERP, muszą zdawać sobie sprawę z tego, że — mimo szeregu podobieństw między nimi — występuje też kilka znaczących różnic. Decyzja o wyborze konkretnego rozwiązania może więc w pewnym sensie zaważyć na tym, jak będziemy postrzegali mocne i słabe strony naszej firmy. 

CRM dostarczy nam wielu rzeczowych danych, jednak — co do zasady — skupiają się one na klientach. Można tu oczywiście wyjść z założenia, że firmy istnieją właśnie po to, by współpracować z klientami na różnym szczeblu, jednak warto pamiętać też o tym, że niezwykle ważną rolę odgrywa organizacja samej struktury.

Skuteczne komunikatory dla pracownikówSkuteczne komunikatory dla pracownikówMikołaj Frączak

Jeśli będziemy dysponować konkretną wiedzą o klientach i o tym, jakie zakupy ich interesują oraz ile pieniędzy w cyklu miesięcznym u nas zostawiają, to — owszem — można wyodrębnić dla działu sprzedaży wiele użytecznych informacji i wskazówek na przyszłość, jednak będzie to wiedza niekompletna.

Praktyka wielu firm pokazuje, że o wiele lepiej zainwestować w oprogramowanie ERP. Wynika to z tego, że dzięki temu narzędziu poznamy drogę, jaką pokonują poszczególne działy w firmie, zanim nasz produkt trafi do klienta końcowego.

Co wyróżnia dobre oprogramowanie ERP?

Przede wszystkim kompleksowe podejście do firmy jako jednego organizmu z podziałem na procesy w niej zachodzące. System gromadzi dane z różnych działów, analizuje je pod kątem właściwych zmiennych i jest w stanie szybko wyłapać niewłaściwe procesy lub złe nawyki, które mogą skutkować przepalaniem czasu pracowników lub marnowaniem pieniędzy.

W platformach ERP niezwykle ważne jest to, by odpowiednio zarządzać prawami dostępu do poszczególnych modułów. Menedżer działu kadr nie potrzebuje informacji o tym, co dzieje się u kolegów z marketingu, a kierownik produkcji świetnie obejdzie się bez danych z działu księgowości. Zintegrowany dostęp do wszystkich danych powinien mieć jedynie właściciel firmy i wybrane przez niego osoby.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Co o klientach powie nam platforma CRM?

Przede wszystkim pomoże ustalić, w jaki sposób ich pozyskujemy. To niezwykle cenna wskazówka, która może zaważyć na przykład na odpowiednim targetowaniu kampanii reklamowej. Jeśli nasza działalność ma mocną pozycję w kilku powiatach, ale obserwujemy, że w sąsiednim mieście stopniowo tracimy udział w rynku, to odpowiednio skonfigurowany CRM wyłapie ten trend i pozwoli nam w porę zareagować.

Aplikacja tego typu może też pełnić funkcję przypominającą i podpowiedzieć sprzedawcy, kiedy warto skontaktować się z danym klientem i jaki towar mu zaoferować. Wcześniej zgromadzone dane pozwalają CRM z powodzeniem przewidywać, czego nasz klient w danej chwili może potrzebować.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!