ERP a CRM. Czym się różnią?
Platformy wspierające zarządzanie firmą to jeden z segmentów rynku, który w ostatnich latach rozwija się niezwykle dynamicznie. Dedykowane aplikacje nie są już tylko domeną wielkich korporacji. Coraz częściej trafiają też do mikroprzedsiębiorstw, a nawet do jednoosobowych działalności gospodarczych. Czym różni się CRM od aplikacji ERP? Którą z nich wybrać?
- Anna Malinowska
- /
- 12 maja 2021
Informacje o firmie czy informacje o klientach?
Przedsiębiorcy, którzy wahają się między wyborem platformy CRM a ERP, muszą zdawać sobie sprawę z tego, że — mimo szeregu podobieństw między nimi — występuje też kilka znaczących różnic. Decyzja o wyborze konkretnego rozwiązania może więc w pewnym sensie zaważyć na tym, jak będziemy postrzegali mocne i słabe strony naszej firmy.
CRM dostarczy nam wielu rzeczowych danych, jednak — co do zasady — skupiają się one na klientach. Można tu oczywiście wyjść z założenia, że firmy istnieją właśnie po to, by współpracować z klientami na różnym szczeblu, jednak warto pamiętać też o tym, że niezwykle ważną rolę odgrywa organizacja samej struktury.
Skuteczne komunikatory dla pracownikówMikołaj Frączak
Jeśli będziemy dysponować konkretną wiedzą o klientach i o tym, jakie zakupy ich interesują oraz ile pieniędzy w cyklu miesięcznym u nas zostawiają, to — owszem — można wyodrębnić dla działu sprzedaży wiele użytecznych informacji i wskazówek na przyszłość, jednak będzie to wiedza niekompletna.
Praktyka wielu firm pokazuje, że o wiele lepiej zainwestować w oprogramowanie ERP. Wynika to z tego, że dzięki temu narzędziu poznamy drogę, jaką pokonują poszczególne działy w firmie, zanim nasz produkt trafi do klienta końcowego.
Co wyróżnia dobre oprogramowanie ERP?
Przede wszystkim kompleksowe podejście do firmy jako jednego organizmu z podziałem na procesy w niej zachodzące. System gromadzi dane z różnych działów, analizuje je pod kątem właściwych zmiennych i jest w stanie szybko wyłapać niewłaściwe procesy lub złe nawyki, które mogą skutkować przepalaniem czasu pracowników lub marnowaniem pieniędzy.
W platformach ERP niezwykle ważne jest to, by odpowiednio zarządzać prawami dostępu do poszczególnych modułów. Menedżer działu kadr nie potrzebuje informacji o tym, co dzieje się u kolegów z marketingu, a kierownik produkcji świetnie obejdzie się bez danych z działu księgowości. Zintegrowany dostęp do wszystkich danych powinien mieć jedynie właściciel firmy i wybrane przez niego osoby.
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Co o klientach powie nam platforma CRM?
Przede wszystkim pomoże ustalić, w jaki sposób ich pozyskujemy. To niezwykle cenna wskazówka, która może zaważyć na przykład na odpowiednim targetowaniu kampanii reklamowej. Jeśli nasza działalność ma mocną pozycję w kilku powiatach, ale obserwujemy, że w sąsiednim mieście stopniowo tracimy udział w rynku, to odpowiednio skonfigurowany CRM wyłapie ten trend i pozwoli nam w porę zareagować.
Aplikacja tego typu może też pełnić funkcję przypominającą i podpowiedzieć sprzedawcy, kiedy warto skontaktować się z danym klientem i jaki towar mu zaoferować. Wcześniej zgromadzone dane pozwalają CRM z powodzeniem przewidywać, czego nasz klient w danej chwili może potrzebować.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?