Jak budować autorytet w zespole?

Bez względu na to, czy szef, czy menedżer lub kierownik, każda osoba na stanowisku decyzyjnym powinna cieszyć się szacunkiem załogi. Jak sukcesywnie budować autorytet w zespole?

  • Michał Górecki
  • /
  • 28 maja 2021

Czy każda osoba decyzyjna musi mieć autorytet?

Zdecydowanie powinna. Czasem jest to trudne do osiągnięcia ze względu na konkretne cechy, jakimi taki pracownik dysponuje. Jeśli jest to ktoś otwarty, który nie ma problemów z mówieniem innym, co robią źle, to sytuacja jest dość prosta. 

Sprawa wymaga nieco więcej cierpliwości wśród osób, które mają raczej naturę skrytą, są introwertykami, którzy mają swój własny świat i po prostu lubią to co robią, bez zbędnego afiszowania się. Czy introwertyk może z powodzeniem zarządzać zespołem? Jak najbardziej.

Dość specyficznym przykładem osoby, która wręcz musi mieć autorytet, jest szef, właściciel działalności. Nie musi to jednak być typowy samiec alfa. Pamiętajmy o tym, że autorytet objawia się na wielu płaszczyznach. Tężyzna fizyczna czy mięśnie nie zawsze są z nim tożsame.

Autorytet może dotyczyć też wiedzy, ale i podejścia do pracownika. Wielu psychologów zwraca uwagę na to, że osoby, które krzyczą na swoich podwładnych lub traktują ich z wyższością, mimo tego, że mają wtedy nad nimi pełną władzę, to na pewno nie cieszą się autorytetem.

Skuteczne komunikatory dla pracownikówSkuteczne komunikatory dla pracownikówMikołaj Frączak

Raczej bliżej im do modelowego złego zarządcy, z którym — dla świętego spokoju — zgadzają się wszyscy, kiedy jest na miejscu, ale gdy odchodzi, to często jest obiektem żartów i docinków, z czego naturalnie nie zdaje sobie sprawy, co jeszcze bardziej obniża jego opinię w firmie.

Jak nauczyć się zarządzania autorytetem?

Można do tego zadania podejść na wiele sposobów. Wiele zależy też od tego, jakie osoby menedżer ma w swoim zespole. Jeśli są to typowi krzykacze, którzy nie dopuszczają do siebie argumentów innych osób, to sytuacja staje się problematyczna. Czasem taki nowo mianowany menedżer powinien skorzystać z porad psychologów biznesu.

Jeśli jednak zespół jest cichy i zdyscyplinowany, to zarządzanie nie powinno sprawiać większych kłopotów. Wystarczy komunikat, jasna informacja o tym, czego oczekujemy od zespołu oraz wskazanie narzędzi, które pomogą nam osiągnąć te cele. 

Zawsze warto poświęcić nieco czasu wolnego na lekturę polecanych książek z zarządzania ludźmi. Można tam odnaleźć wiele ciekawych informacji, które mogą szybko wprowadzić nas w ten świat. Zawsze warto podpatrywać też doświadczonych kolegów. Klasykiem, który pomoże przygotować się na sytuacje konfliktowe, może być na przykład książka o erystyce. 

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Osoba nadzorująca nie radzi sobie z zespołem — co robić?

Warto dać takiemu pracownikowi więcej czasu. Ciągłe zmiany kierowników obniżą morale i mogą sprawić, że załoga będzie pozwalać sobie na coraz więcej. Zawsze warto zapytać takiej osoby, w czym leży problem oraz zaoferować pomoc. Nawet gdyby ta miała oznaczać płatne porady u ekspertów.

Dość często okazuje się, że tacy zarządcy, którzy mieli trudne wejście w swoje nowe obowiązki, radzą sobie z nimi — w dalszej perspektywie czasowej — o wiele lepiej niż nowe, powołane na ich miejsce, osoby. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!