Jak zakomunikować pracownikowi zwolnienie?

W każdej firmie przyjdzie kiedyś ten czas, kiedy z jedną z zatrudnionych osób będzie trzeba się rozstać. Czasem może zaważyć sytuacja finansowa lub reorganizacja, a kiedy indziej kompetencje samego pracownika. Jak zakomunikować pracownikowi zwolnienie?

Jak zakomunikować pracownikowi zwolnienie?
  • Michał Górecki
  • /
  • 28 maja 2021

Czy zawsze wolno zwolnić pracownika?

Wiele zależy od konstrukcji umowy oraz jej rodzaju. Jeśli była to umowa o pracę, to zdecydowanie zaleca się wcześniejsze przeanalizowanie jego sytuacji. Na co zwrócić uwagę? Przede wszystkim na przepracowany w firmie staż czy ilość dni urlopu. To tylko niektóre z danych, które determinują długość okresu wypowiedzenia, co zresztą reguluje Kodeks Pracy.

Czasami stosuje się wypłatę za niewykorzystany urlop lub stażowe, jednak mogą też zdarzyć się sytuacje, kiedy taka osoba wciąż będzie przychodziła do pracy i wykonywała swoje obowiązki. Wiedząc, że jest już zwolniona i musi sobie szukać nowego miejsca pracy.

Może to znacznie podkopać morale zespołu. Właśnie dlatego warto dokładnie przeanalizować wszystkie możliwe ruchy i zdecydować się na taki model, który sprawi, że firma nie będzie stratna, a pracownik nie będzie poszkodowany. 

Jak powinna przebiegać rozmowa poprzedzająca zwolnienie?

Psycholodzy radzą, aby nie owijać w bawełnę. Najgorsze, co może spotkać pracownika — ale i szefa oraz kolegów i koleżanki z działu — to niepewność. Każdy z nas lubi wiedzieć, jaka jest jego pozycja i czego w danej chwili może się spodziewać.

Raczej nie powinniśmy decydować się na zapożyczone z amerykańskich filmów zwalnianie przy wszystkich, rzucając tylko lakoniczne: jesteś zwolniony. W naszej kulturze, ale także i rzeczywistości prawnej, takie działanie mogłoby przynieść o wiele więcej szkody niż pożytku.

Lepiej odbyć tę rozmowę z zatrudnionym za zamkniętymi drzwiami. Powinniśmy jednak się do niej dobrze przygotować. Traktujmy zwalnianą osobę tak, jak sami byśmy chcieli być w analogicznej sytuacji traktowani. To kluczowa kwestia.

Poinformujmy tę osobę, dlaczego musi rozstać się z firmą oraz jakie przysługują jej prawa i obowiązki. Jeśli wina nie leży po stronie zatrudnionego, to zawsze warto zaoferować wystawienie listu referencyjnego oraz polecenie zaprzyjaźnionych firm.

To bardzo ważna kwestia, która może zaważyć na tym, jaki będzie ogólny odbiór takiej decyzji. Zarówno w firmie — bo przecież pracownik powie kolegom jak i koleżankom, że został zwolniony — ale i poza nią, na przykład w mediach społecznościowych. Zawsze dobrze jest rozstać się w zgodzie.

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Budowanie pozytywnego PR a zwolnienie z pracy

W sieci funkcjonuje kilka portali nastawionych typowo na ocenianie pracowników, ale i szefów i ich działalności. Czasem jedna negatywna opinia może kosztować nas utratę zaufania wielu naszych partnerów biznesowych. Myśląc o budowaniu pozytywnego PR-u trzeba pamiętać o tym, że dotyczy on nie tylko chwil, kiedy nasza działalność odnosi sukcesy. 

Na PR składają się też porażki oraz przykre decyzje, jak zwolnienia. To, jak obronimy te sytuacje, może zaważyć na przyszłości firmy.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej
Facebook zniknie z rynku. I co dalej?
rozwiązania

Facebook zniknie z rynku. I co dalej?

Metbook, Faceverse, Zuckerverse a może jeszcze inaczej? Cały świat technologiczny wstrzymał oddech i czeka, aż Mark Zuckerberg ogłosi nową nazwę dla Facebooka. W związku z planami stworzenia nowego...

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!