Jak zaprojektować idealne logo firmy?

Każda działalność gospodarcza szuka sposobów, by się wyróżnić. Niektórzy stawiają na darmową kawę dla klientów, inni na długie godziny pracy, a jeszcze inne firmy idą w stronę certyfikacji ISO. Warto pamiętać jednak o tym, że w świadomości społecznej bardzo dużą rolę odgrywa logotyp. Jak zaprojektować idealne logo firmy?

  • Michał Górecki
  • /
  • 1 sierpnia 2021

Dlaczego logo jest tak ważne?

Wiele lat temu przeprowadzono eksperyment, w którym kazano grupie badawczej wymienić kilka ulubionych marek tworzących samochody, a następnie w jakiś sposób opisać to, z czym kojarzy im się dany producent. Wyniki były dość zaskakujące.

Okazało się, że trudno o wskazanie takich cech, jak solidność wykonania, dobre zawieszenie czy ekologiczne silniki, które palą mało paliwa. Jednym z najpopularniejszych identyfikatorów było właśnie logo. Im dokładniej byliśmy je w stanie narysować, tym pozytywniej kojarzyliśmy daną markę.

Działa tu dość prosta sztuczna psychologiczna, którą można przyrównać do gry w pozytywne kalambury. Firmy szybko dostrzegły tę zależność i zaczęły upraszczać swoje logotypy. Chodziło już nie tylko o komunikację brandową, ale o zbudowanie społecznego zaufania do grafiki, a więc i do firmy.

To jedna z głównych przyczyn, dlaczego wszystkie tworzone obecnie logotypy są bardzo proste. Złożone logo sprawia problemy w utrwaleniu jego obrazu w pamięci, a więc, gdy mijamy na przykład sklep z tą grafiką, nie do końca wiemy, co o nim myśleć. Tak działa ludzki mózg.

Z tej wiedzy korzystają nie tylko giganci rynku, jak Facebook, Apple czy Microsoft, których logotyp niemal każdy jest w stanie narysować o dowolnego porze dnia i nocy, ale i mniejsze firmy o charakterze regionalnym czy lokalnym. Ostatnio moda ta dotarła do sektora małych firm i mikroprzedsiębiorstw.

Jakie cechy spełnia dobre logo?

Warto pamiętać o tym, że nie tylko wzór, a raczej jego złożoność, ma pewne znaczenie. Szybko okazało się też, że ogromną rolę odgrywają kolory. Dlaczego nagle zaczęło odchodzić się od barw zbliżonych do żółci? Ponieważ w naszej podświadomości kolor ten wzbudza niechęć.

Jak się reklamować na Instagramie?Jak się reklamować na Instagramie?Michał Górecki

Dla kontrastu ludzki mózg postrzega niebieski jako barwę pewną, godną zaufania. Można wskazać wiele firm, których logotyp bazuje właśnie na niebieskim lub błękitnym tle. Zarówno z sektora motoryzacji, jak i ze świata technologii, na przykład Samsung czy Intel. 

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Połączenie białego z czarnym od zawsze wzbudzi skojarzenia z marką premium. To dlatego w wielu salonach z biżuterią pracownicy mają obowiązek przestrzegania dress code’u i niektórych kolorów czy dodatków nie mogą włączyć do swoich kreacji. Czarno-białe logo ma między innymi Sony.

Jak stworzyć logo firmy?

Najlepiej byłoby zlecić to zadanie profesjonalnemu grafikowi, jednak wymaga to pewnych nakładów finansowych. Warto je ponieść, jednak nie wszyscy szefowie będą gotowi na wydanie setek (a czasem i tysięcy złotych) na logotyp. Na szczęście zawsze możemy skorzystać z darmowych generatorów logotypów. Można ich używać także do celów komercyjnych. Zapewniają ogromną różnorodność, więc każdy bez trudu zdoła stworzyć ciekawe, zapadające w pamięć, logo, które szybko utrwali się w pamięci klientów.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!