Kontrola sanitarna w firmie: co trzeba wiedzieć?
Wokół zasad związanych z kontrolami sanitarnymi narosło wiele wątpliwości i niejasności. Wbrew obiegowej opinii, władza osoby prowadzącej taką kontrolę nie jest nieograniczona. Jakich zasad muszą przestrzegać kontrolerzy, a jakie obowiązki musi wypełnić właściciel firmy?
- Mikołaj Frączak
- /
- 9 sierpnia 2021
Na jakiej podstawie odbywa się kontrola sanitarna w firmie?
Kluczową rolę odgrywa ustawa o Państwowej Inspekcji Sanitarnej z 14 marca 1985 roku z późniejszymi zmianami. To właśnie ten akt prawny odgrywa tu nadrzędną rolę, choć w niektórych branżach, gdzie konieczne jest przeprowadzanie takich kontroli w trybie cyklicznym, można powołać się też na inne akty prawne.
Jednostką, która przeprowadza kontrolę, jest Inspekcja Sanitarna. Jej zakres działania jest bardzo szeroki. Pracownicy odpowiadają między innymi za kontrolę żywności. To bardzo szeroki zakres, który obejmuje zarówno proces jej wytwarzania, jak i gromadzenia, przechowywania czy obróbki.
Myliłby się jednak każdy, kto stwierdziłby, że kontrolerzy całą swoją uwagę poświęcają tylko branży gastronomicznej. Bardzo ważną rolę odgrywają też w placówkach służby zdrowia: zarówno tych państwowych, jak i niepublicznych i prywatnych. Warto też wskazać na to, że kontrola może dotyczyć nawet dentystów. Dlaczego?
Ponieważ w każdym z tych sektorów rynku spotykamy się z narzędziami medycznymi i wyspecjalizowaną aparaturą. Ta musi być utrzymywana w takim stanie, by korzystanie z niej było w pełni bezpieczne zarówno dla obsługi (lekarze, pielęgniarki, technicy), jak i dla pacjentów.
Dość nieoczywistym obszarem działania Sanepidu jest kontrola radiacyjna. Inspekcja Sanitarna w swoich kompetencjach ma też prowadzenie kontroli z zakresu działań, które oddziałują na środowisko. Jeśli prowadzimy na przykład mieszalnię farb, gdzie na skutek pracy zakładu powstają nieczystości potencjalnie szkodliwe dla środowiska, to Sanepid także może się takim podmiotem zainteresować. Podobnie, jak w przypadku branży kosmetycznej czy szeroko rozumianej gałęzi, gdzie pracuje się z metalami ciężkimi, na przykład z ołowiem.
Jakie zasady obowiązują Sanepid w trakcie kontroli?
Przede wszystkim warto zauważyć, że nie każda kontrola musi być zapowiedziana. To jeden z często rozpowszechnianych mitów, które nie znajdują potwierdzenia w rzeczywistości. Wystarczy, że ktoś zgłosi naszą firmę, jakoby ta nie spełniała wymaganych zasad bezpieczeństwa, by kontrolerzy zjawili się u nas bez zapowiedzi.
Co mi grozi za to, że nie wpiszę się do BDO?Martyna Kowalska
Kolejne przykład niezapowiedzianych kontroli dotyczą branży gastronomicznych. Jeśli Sanepid otrzyma donos na daną firmę, to ma prawny obowiązek — wynikający z mocy ustawy — by kontrolę przeprowadzić nie później niż w dwa dni po otrzymaniu takiej informacji.
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Często zdarza się jednak, że pracownicy instytucji dzwonią i informują o planowanej kontroli. To także działanie jak najbardziej zgodne z prawem. Dotyczy ono typowej kontroli i nie ma w tym absolutnie nic dziwnego. Taka kontrola zwykle odbywa się w tydzień po ustaleniu terminu.
Jak wygląda kontrola Sanepidu?
Nie istnieje jednolity klucz, wokół jakiego Inspekcja Sanitarna działa. Ten zależy choćby od kontrolowanej firmy i jej segmentu rynku. Inne zasady będą obowiązywać restauratora, a zupełnie inny protokół będzie stosowany w fabryce, gdzie pracuje się z metalami ciężkimi. Jeśli będziemy przestrzegać prawa, to na pewno uda się przejść taką kontrolę bez żadnych zastrzeżeń.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?