Logo działalności gospodarczej a kolorystyka: co trzeba wiedzieć?

Wiele firm nie przykłada dużego znaczenia do identyfikacji wizualnej. To częsty błąd. Wiele badań pokazuje, że to właśnie dobrze zaprojektowane logo może pomóc naszej działalności utrwalić się w pamięci klientów. Jakie kolory w logotypie sprawdzą się najlepiej? Jakich unikać?

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 8 sierpnia 2021

Dlaczego kolor logo ma znaczenie?

Naukowcy już w XX wieku ustalili, że nasz mózg nie wszystkie barwy interpretuje w takim samym wzorcu emocjonalnym. Duże firmy szybko dostrzegły tę zależność. Nagle nastąpił odwrót od logotypów, które miały w sobie odcienie szarości, koloru łososiowego czy żółtego. 

W toku badań naukowcy ustalili, że to właśnie te kolory nie wzbudzają dobrych skojarzeń. Szczególną niespodzianką była obecność w tym zestawieniu właśnie koloru żółtego, który przecież kojarzymy ze słońcem czy z kwiatami, które raczej są postrzegane przez ogół populacji bardzo przychylnie. 

Okazało się jednak, że różne odcienie tego koloru, ze szczególnym naciskiem na bladą żółć wzbudzają negatywne skojarzenia i wręcz nakazują odbiorcom dwa razy przemyśleć zakup produktu opatrzonego takim właśnie logotypem na opakowaniu.

Można więc powiedzieć, że identyfikacja kolorów przez nasz mózg działa podobnie, jak w przyrodzie. Mimo tysięcy lat ewolucji tak zwane „pstrokate” kolory wciąż identyfikujemy jako zagrożenie. Naukowcy uważają, że działają tu te same mechanizmy, które podpowiadają zwierzętom, by trzymać się z daleka od zwierząt umaszczonych z wielu różnych barw, na przykład niektórych gatunków ryb czy od papug.

To taktyka, która dojrzewała i ewoluowała na naszej planecie przez miliony lat i najwyraźniej wciąż jest w nas bardzo mocno zakorzeniona. Dlaczego niektóre gatunki wielokolorowych papug nieczęsto padają ofiarami drapieżników? Bo te boją się ich atakować, działa tu ta sama reakcja obronna, co w świecie handlu.

Jakie kolory logotypów interpretujemy pozytywnie?

Na pewno trzeba wskazać na kolor niebieski i szeroką gamę jego odcieni. Nawet jeśli czcionka jest utrzymana w innym kolorze, to niebieskie tło także działa na nasz umysł bardzo pozytywnie. Tę zależność szybko dostrzegł na przykład Intel czy potentat rynku motoryzacji: Ford. 

Jak zabezpieczyć transfer plików?Jak zabezpieczyć transfer plików?Michał Górecki

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Czerń i czerwień to motywy przewodnie wielu marek premium. Czarna czcionka z czerwonymi akcentami symbolizuje wiedzę, kompetencje i pewność siebie. Czarny w połączeniu z bielą dedykowany jest zwykle dla marek typu premium.

Jaki kształt powinno mieć idealne logo w firmie?

Wiele zależy od czcionki. Powoli odchodzi się od ostrych, „kanciastych” czcionek na rzecz tych, których załamania są nieco łagodniejsze. Ten sam trend widać też w kwestii wzoru logo. Wpisanie logo w kwadrat zdarza się o wiele rzadziej niż umieszczenie go w kole lub elipsie. 

Im dany kształt jest bardziej opływowy, czyli — w opinii naszego mózgu — mniej agresywny, tym szybciej będziemy interpretować logo w sposób pozytywny. Od kilku lat furorę robią kształty związane z pozornym chaosem. Przyciągają one uwagę, jednak powinno unikać się na przykład niedomkniętych figur geometrycznych. Wyglądają one ciekawie, ale ich odbiór nie do końca jest poznany.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!