Logo działalności gospodarczej a kolorystyka: co trzeba wiedzieć?
Wiele firm nie przykłada dużego znaczenia do identyfikacji wizualnej. To częsty błąd. Wiele badań pokazuje, że to właśnie dobrze zaprojektowane logo może pomóc naszej działalności utrwalić się w pamięci klientów. Jakie kolory w logotypie sprawdzą się najlepiej? Jakich unikać?
- Mikołaj Frączak
- /
- 8 sierpnia 2021
Dlaczego kolor logo ma znaczenie?
Naukowcy już w XX wieku ustalili, że nasz mózg nie wszystkie barwy interpretuje w takim samym wzorcu emocjonalnym. Duże firmy szybko dostrzegły tę zależność. Nagle nastąpił odwrót od logotypów, które miały w sobie odcienie szarości, koloru łososiowego czy żółtego.
W toku badań naukowcy ustalili, że to właśnie te kolory nie wzbudzają dobrych skojarzeń. Szczególną niespodzianką była obecność w tym zestawieniu właśnie koloru żółtego, który przecież kojarzymy ze słońcem czy z kwiatami, które raczej są postrzegane przez ogół populacji bardzo przychylnie.
Okazało się jednak, że różne odcienie tego koloru, ze szczególnym naciskiem na bladą żółć wzbudzają negatywne skojarzenia i wręcz nakazują odbiorcom dwa razy przemyśleć zakup produktu opatrzonego takim właśnie logotypem na opakowaniu.
Można więc powiedzieć, że identyfikacja kolorów przez nasz mózg działa podobnie, jak w przyrodzie. Mimo tysięcy lat ewolucji tak zwane „pstrokate” kolory wciąż identyfikujemy jako zagrożenie. Naukowcy uważają, że działają tu te same mechanizmy, które podpowiadają zwierzętom, by trzymać się z daleka od zwierząt umaszczonych z wielu różnych barw, na przykład niektórych gatunków ryb czy od papug.
To taktyka, która dojrzewała i ewoluowała na naszej planecie przez miliony lat i najwyraźniej wciąż jest w nas bardzo mocno zakorzeniona. Dlaczego niektóre gatunki wielokolorowych papug nieczęsto padają ofiarami drapieżników? Bo te boją się ich atakować, działa tu ta sama reakcja obronna, co w świecie handlu.
Jakie kolory logotypów interpretujemy pozytywnie?
Na pewno trzeba wskazać na kolor niebieski i szeroką gamę jego odcieni. Nawet jeśli czcionka jest utrzymana w innym kolorze, to niebieskie tło także działa na nasz umysł bardzo pozytywnie. Tę zależność szybko dostrzegł na przykład Intel czy potentat rynku motoryzacji: Ford.
Jak zabezpieczyć transfer plików?Michał Górecki
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Czerń i czerwień to motywy przewodnie wielu marek premium. Czarna czcionka z czerwonymi akcentami symbolizuje wiedzę, kompetencje i pewność siebie. Czarny w połączeniu z bielą dedykowany jest zwykle dla marek typu premium.
Jaki kształt powinno mieć idealne logo w firmie?
Wiele zależy od czcionki. Powoli odchodzi się od ostrych, „kanciastych” czcionek na rzecz tych, których załamania są nieco łagodniejsze. Ten sam trend widać też w kwestii wzoru logo. Wpisanie logo w kwadrat zdarza się o wiele rzadziej niż umieszczenie go w kole lub elipsie.
Im dany kształt jest bardziej opływowy, czyli — w opinii naszego mózgu — mniej agresywny, tym szybciej będziemy interpretować logo w sposób pozytywny. Od kilku lat furorę robią kształty związane z pozornym chaosem. Przyciągają one uwagę, jednak powinno unikać się na przykład niedomkniętych figur geometrycznych. Wyglądają one ciekawie, ale ich odbiór nie do końca jest poznany.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?