Naruszenia w firmie - jak sobie z nimi radzić?

Każda firma obecna na rynku marzy o tym, by zapewnić sobie spokojny i harmonijny rozwój. Niestety, czasem pojawiają się też naruszenia, które potrafią znacznie uprzykrzyć codzienną pracę. Jak sobie z nimi radzić?

  • Marek Klapa
  • /
  • 8 czerwca 2021

Czy atmosfera w firmie jest ważna?

Często mówi się, że miejsce pracy to nasz drugi dom. Trudno się temu dziwić, spędzamy tam zazwyczaj osiem godzin w ciągu pięciu dni w tygodniu. Na skutek rosnącego obciążenia zawodowego, może to nawet oznaczać, że to właśnie w miejscu pracy będziemy prowadzić sporą część naszego życia towarzyskiego.

Byłoby dobrze, gdyby ten czas był należycie spożytkowany. Zarówno pod kątem zawodowym, z którego pracownicy są rozliczani, jak i w wymiarze emocjonalnym. Nie od dziś wiadomo, że zadowolony i dobrze zmotywowany pracownik, to osoba wydajna, która mocno angażuje się w to co robi. 

Jeśli więc w firmie pojawią się sytuacje konfliktowe, to koniecznie trzeba radzić sobie z nimi już w zarodku, nie dając im szans na rozwinięcie się i przybranie takiej formy, kiedy na ewentualne mediacje i zapomnienie o sporze będzie już za późno.

Wbrew obiegowej opinii, nie potrzeba wielu niesfornych pracowników, by wywrócić życie firmy do góry nogami. Wystarczy już jedna osoba. Różnice mogą wynikać z wielu różnych kwestii: światopoglądowych, kulturowych, a nawet z… gustów muzycznych czy kulinarnych. Czy tego chcemy, czy nie, osoby, które nie nadają na tych samych falach, mogą pokłócić się dosłownie o wszystko. 

Kto odpowiada za atmosferę w firmie?

Błędem byłoby sądzić, że odpowiada za nią kierownik, menedżer lub właściciel. Oczywiście, dzięki swoim kompetencjom, mają oni kluczowy wpływ na życie firmy i zasady w niej panujące, jednak zła atmosfera i sytuacje konfliktowe często są od kadry zarządzającej niezależne.

Jak często aktualizować antywirusa?Jak często aktualizować antywirusa?Martyna Kowalska

Praktyka wielu firm pokazuje, że wystarczy niezadowolony szeregowy pracownik, który zacznie przelewać swoją frustrację na innych. Błędem jest próba zamiatania takich sytuacji pod dywan i ukrywanie ich przed przełożonym w nadziei na to, że wszystko się ułoży.

O wiele lepiej zareagować od razu. Oczywiście, każdy może mieć gorszy dzień czy dwa dni, jednak jeśli sytuacja konfliktowa trwa już przez kilka dni i nic nie wskazuje na to, by udało się ją załagodzić, to o wiele lepiej jest zgłosić ją menedżerowi lub szefowi. 

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Rola przełożonego w rozwiązywaniu sporów

Nadrzędną zasadą w konfliktach w firmie jest wysłuchanie obu stron. Szef nie może faworyzować jednej z nich. Co, jeśli okazałoby się, że to właśnie jego ulubiony pracownik jest winny konfliktu? Podkopałoby to jego autorytet i jeszcze bardziej podkopało morale w zespole. 

Oczywiście trzeba rozpocząć od próby pokojowego wyjaśnienia sporu. Warto postawić na dialog i przyjąć postawę mediatora, który będzie dążył do ustabilizowania sytuacji i oczyszczenia atmosfery między zwaśnionymi stronami. 

Dopiero gdy rozmowy zawiodą, a sytuacja wciąż będzie się nawarstwiać, trzeba podjąć daleko idące kroki. Te niestety mogą być nieprzyjemne. Jeśli pracowników nie można od siebie rozdzielić, na przykład przenosząc jednego z nich do innego działu, to czasem jedynym wyborem okazuje się wypowiedzenie umowy. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!