Płatności elektroniczne w firmie - co trzeba o nich wiedzieć?

Czasy, kiedy dominowały tradycyjne płatności gotówkowe, powoli odchodzą już do lamusa. Oczywiście, tradycyjny pieniądz wciąż pozostanie w obiegu i wciąż będzie odgrywał ważną rolę w gospodarce, jednak przyszłość należy do transakcji bezgotówkowych. Co trzeba o nich wiedzieć?

  • Michał Górecki
  • /
  • 16 czerwca 2021

Dlaczego rośnie popularność płatności bezgotówkowych?

Przede wszystkim ze względu na ogromną wygodę, jaką daje operowanie cyfrowym pieniądzem. To nie tylko komfort, ale i oszczędność czasu. Gdy płacimy za zakupy kartą, kwota jest od razu pobierana z naszego konta. Nie musimy czekać na wydanie reszty. Odpadają nam też irytujące pytania o to, czy aby nie mamy nieco drobniejszych sum, na przykład gdy kasjerka nie ma jak wydać nam reszty ze stu złotych.

Wiele firm technologicznych szybko dostrzegło potencjał, jaki drzemie w tych metodach płatności. Już kilka lat temu pojawiły się na rynku smartfony z modułami NFC, które umożliwiają wykonywanie transakcji bezgotówkowych. Musimy tylko podać nasz numer PIN i możemy zapłacić na przykład za paliwo bez konieczności wyjmowania karty płatniczej z portfela. Przykładamy tylko do terminala nasz smartfon lub zegarek.

Z biegiem czasu pojawiły się nawet dedykowane usługi płatnicze, które w pewnym sensie pełnią funkcję agregatorów naszej gotówki: Google Wallet oraz Apple Pay. Inne firmy, w tym Huawei i Samsung, również testują i wdrażają swoje rozwiązania. 

Pozycję transakcji gotówkowych podkopała też pandemia koronawirusa. Tradycyjny pieniądz to idealny nośnik wielu wirusów i bakterii. Aby zminimalizować ryzyko zarażenia, wiele państw i firm zalecało przestawienie się na transakcje bezgotówkowe. Po zakończeniu pandemii i związanych z nią obostrzeń wiele osób na pewno nie wróci do tradycyjnego modelu płatności.

Płatności elektroniczne w punkcie stacjonarnym: jak je wdrożyć?

Nie jest to zbyt skomplikowane zadanie. Wystarczy zaopatrzyć się w terminal. Wiele firm wydaje te urządzenia za darmo. Czy to oznacza, że nie czerpią one z tego tytułu żadnych przychodów? Niestety nie. Zwykle ceną, jaką płacimy, jest każdorazowo pobierana prowizja. Zwykle waha się ona między 0,5 a 2% wartości transakcji, w zależności od umowy, jaką podpisaliśmy z właścicielem urządzenia.

Urządzenia mobilne. Jak ochronić je przed kradzieżą?Urządzenia mobilne. Jak ochronić je przed kradzieżą?Martyna Kowalska

Na rynku zaczynają też pojawiać się zintegrowane z terminalami kasy fiskalne, dzięki czemu nie trzeba już dwa razy nabijać kwoty, jaką ma zapłacić klient: najpierw na kasę, później na terminal. W zdecydowanej większości przypadków komunikację między kasą fiskalną a terminalem umożliwiają tylko tak zwane kasy online.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Płatności elektroniczne w sklepie online. Jak je wdrożyć?

Możemy skorzystać z ofert wielu różnych systemów płatności. W Polsce funkcjonuje kilka dużych podmiotów, które wyspecjalizowały się w tych usługach. Gotówka zostanie od razu zaksięgowana na naszym koncie, czasem nawet wtedy, gdy płatność realizowana jest w weekend.

To ogromne ułatwienie, które znacznie przyspiesza procedurę realizacji zamówienia, a jednocześnie podnosi komfort zamawiającego. Tutaj również spotykamy się z systemem prowizji, którego wysokość każdorazowo zależy od firmy z jaką nawiążemy współpracę.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!