Polscy licealiści mają pomysł na sztuczną inteligencję. Projekty robią wrażenie
Polska młodzież ma wiele ciekawych pomysłów na zagospodarowanie technologii sztucznej inteligencji (AI). Taki wniosek można wysnuć z wyników konkursu finałowego „AI4Youth – Sztuczna inteligencja”. Jego celem jest przygotowanie młodych wizjonerów na nadejście rewolucji związanej z AI.

- Michał Górecki
- /
- 7 listopada 2022
Młodzież eksperymentuje z AI
AI4Youth jest projektem firmy Intel, który jest realizowany w kooperacji z rządami wielu państw świata. Głównym celem jest budowanie kompetencji przyszłych inżynierów, programistów i technologicznych wizjonerów w zakresie AI (ang. Artificial Intelligence – sztuczna inteligencja). Innym celem, oprócz rozwoju umiejętności technologicznych jest budowanie kompetencji społecznych, co jest dodatkowym walorem przedsięwzięcia.
Ogólnopolski projekt pilotażowy wspomnianego programu trwał kilkanaście miesięcy od maja 2021 do listopada 2022 r. W Polsce za tym przedsięwzięciem stało Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Konkurs adresowany był nie tylko do uczniów, ale także nauczycieli pracujących w publicznych szkołach średnich. Projekt zakończył się rozstrzygnięciem konkursu finałowego.
Sztuczna inteligencja a uczenie maszynowe. Na czym polega różnica?Mikołaj Frączak
Projekty AI polskiej młodzieży
Zadaniem uczestników w ogólnopolskim konkursie było opracowanie oraz przygotowanie projektów, które są oparte o algorytmy AI. Całość musiała współbrzmieć z tematyką oraz celami zrównoważonego rozwoju. „Wyróżnione prace świadczą o dużym potencjale polskich uczniów do tworzenia zaawansowanych rozwiązań z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Nauczanie w szkołach tego rodzaju umiejętności przyczyni się w dłuższym okresie do podniesienia poziomu cyfryzacji i produktywności polskich firm” - ocenił wiceminister rozwoju i technologii Piotr Uściński.
W polskiej odsłonie konkursu AI4Youth wzięło udział przeszło dwustu uczniów, którzy zaangażowali się łącznie w realizację 88 projektów. Kapituła wyłoniła z tego grona 30 finałowych propozycji, z których z kolei wybrano pięć zwycięskich prac. Szczegóły na temat konkursu można znaleźć tutaj.
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Bruksela: konieczna odpowiedzialność za sztuczną inteligencjęAnna Malinowska
Sztuczna inteligencja okiem uczniów szkół średnich
Zakres i pomysłowość zwycięskich prac robi wrażenie. W gronie pięciu laureatów znalazły się następujące projekty:
System zdolny do rozpoznawania oraz analizy gestów wykonywanych przez użytkownika (Virtual Hand App) – Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Wielkiego w Kole;
System diagnostyki guzów mózgu (BTDS) – Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Iłży);
Rozszerzenie do przeglądarki Chrome, które dba o poprawną postawę podczas pracy przy komputerze (Straighten Up) – Zespół Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie;
Aplikacja umożliwiająca poprawę jakości życia osobom niepełnosprawnym poprzez wykorzystanie sztucznej inteligencji do komunikacji z drugim człowiekiem (LiSA Locked-in Syndrome Assistant) – Zespół szkół nr 6 im. Karola Brzostowskiego w Suwałkach
Aplikacja pozwalająca na eliminację wad postawy u osób pracujących w pozycji siedzącej, której celem jest nabycie nawyku dobrej postawy przy siedzeniu (Anygarb (Anti-Hump)) – Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Tarnowie
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?