Praca zdalna. Jak zadbać o jej ergonomię?

7 kwietnia 2023 roku w Polsce zaczęły obowiązywać nowe przepisy, na mocy których prawnie została uregulowana praca zdalna. Nowe przepisy zobowiązują pracodawcę do zapewnienia odpowiednich warunków pracy i zadbania o jej ergonomię.

  • Anna Petynia-Kawa
  • /
  • 13 kwietnia 2023

Praca zdalna — definicja 

Zgodnie z art. 6718 (który wejdzie w życie 7 kwietnia 2023 r.) ustawy z dnia 26.06.1974 r. — Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510 ze zm.): „Praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (praca zdalna)”.

BHP podczas pracy zdalnejBHP podczas pracy zdalnejMikołaj Frączak

Zasady BHP w pracy zdalnej

Minimalne standardy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, które muszą być spełnione przez stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe, zostały określone w załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 01.12.1998 r. dotyczącego bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 148 poz. 973).

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

BHP w firmie. Podstawowe elementy dokumentacjiBHP w firmie. Podstawowe elementy dokumentacjiAnna Petynia-Kawa

Najważniejsze założenia ergonomii pracy zdalnej

Poniżej przedstawiono najważniejsze wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, które powinny być spełnione przez stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 01.12.1998 r.:

  • Pracownik powinien mieć zapewnioną wystarczającą przestrzeń na stanowisku pracy, aby móc umieścić wszystkie elementy, które obsługuje ręcznie, w zasięgu kończyn górnych.
  • Regulacje monitora powinny umożliwiać pochylenie ekranu co najmniej 20° do tyłu i 5° do przodu oraz obrót wokół własnej osi co najmniej o 120° — po 60° w obu kierunkach.
  • Odległość między oczami pracownika a ekranem monitora powinna wynosić od 400 do 750 mm.
  • Klawiatura powinna mieć regulację kąta nachylenia w zakresie od 0 do 15° oraz odpowiednią wysokość — przy zachowaniu warunku, że wysokość środkowego rzędu klawiszy alfanumerycznych z literami A, S..., licząc od płaszczyzny stołu, nie przekracza 30 mm dla przynajmniej jednej pozycji pochylenia klawiatury.

Jakie biurko i krzesło do pracy należy zapewnić pracownikowi? 

Szerokość i głębokość stołu powinna być zaprojektowana w taki sposób, aby zapewnić wystarczającą powierzchnię do łatwego korzystania z elementów wyposażenia stanowiska pracy i wykonywania czynności związanych z rodzajem pracy. 

Ma ono również umożliwić ustawienie klawiatury z zachowaniem odległości nie mniejszej niż 100 mm między klawiaturą a przednią krawędzią stołu. Powinno także zapewnić ustawienie elementów wyposażenia w odpowiedniej odległości od pracownika, czyli w zasięgu jego kończyn górnych, bez konieczności przyjmowania wymuszonych pozycji.

BHP: Czym jest prewencja stresu w pracy?BHP: Czym jest prewencja stresu w pracy?Mikołaj Frączak

Siedzisko i blat stołu powinny być odpowiednio wysokości, aby zapewnić przede wszystkim naturalne ułożenie kończyn górnych przy korzystaniu z klawiatury, z kątem prostym między ramieniem a przedramieniem. Ponadto ma ono gwarantować właściwy kąt patrzenia na ekran monitora, wynoszący między 20° a 50° w dół (licząc od linii poziomej na wysokości oczu pracownika do linii od jego oczu do środka ekranu), przy czym górna krawędź ekranu nie może być powyżej oczu pracownika.

Jakie wymogi BHP są dla pracy biurowej?Jakie wymogi BHP są dla pracy biurowej?Anna Malinowska

Krzesło, które jest częścią wyposażenia stanowiska pracy, powinno mieć:

  • wystarczającą stabilność dzięki pięciopodporowej podstawie z kółkami,
  • regulację wysokości siedziska w zakresie 400÷500 mm, mierzonej od podłogi,
  • regulację wysokości i kąta pochylenia oparcia w zakresie: 5° do przodu i 30° do tyłu,
  • wyprofilowane siedzisko i oparcie, dostosowane do naturalnego wygięcia kręgosłupa i odcinka udowego kończyn dolnych,
  • możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360°,
  • podłokietniki.

Przestrzeń do pracy zdalnej

Zaleca się dedykowanie przestrzeni w domu na strefę pracy. Może to być oddzielny pokój lub wydzielona przestrzeń zapewniająca możliwość urządzenia stanowiska pracy (stół, krzesło oraz urządzenia komputerowe). Pracownik powinien wykonywać swoją pracę w pomieszczeniu, które zapewni mu co najmniej 13 m3 wolnej objętości oraz 2 m2 wolnej powierzchni na podłodze, która nie będzie zajęta przez sprzęt, urządzenia techniczne, itp.

Temperatura w pomieszczeniu powinna zależeć od indywidualnych preferencji pracownika i pory roku, zaleca się by wynosiła ok. 20-24 stopnie celsjusza.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!