Przygotowywanie ofert handlowych - o czym warto pamiętać?

Przedsiębiorstwa działające w sektorze B2B często muszą rywalizować o klientów. Zwłaszcza gdy dopiero rozpoczynają swoją działalność i nie mają jeszcze pewnej renomy oraz wielu poleceń od zadowolonych partnerów biznesowych. O czym warto pamiętać, przygotowując ofertę handlową?

  • Michał Górecki
  • /
  • 16 czerwca 2021

Czy dobra oferta handlowa musi kusić tylko ceną?

Jeszcze kilka lat temu odpowiedź na to pytanie byłaby twierdząca. Firmy, które miały najniższą cenę, często wygrywały na przykład w przetargach, jakie organizowały urzędy gmin, czyli szeroko rozumiane instytucje samorządowe w Polsce. 

Z biegiem czasu rynek uległ jednak tak dużemu nasyceniu, że coraz więcej firm zaczęło patrzeć już nie tylko na cenę, ale i na kompetencje oraz doświadczenie i kompleksowość składanej oferty. W dużej mierze winę za ten stan rzeczy ponoszą podwykonawcy, którzy radykalnie zaniżali cenę, a następnie nie wywiązywali się z powierzonych zadań. 

Doprowadziło to do tego, że między 2017 a 2018 rokiem, w świecie biznesu w Polsce, coraz częściej kierowano się już nie ceną, a całościowym podejściem do oferty. Jeśli na przykład firma szukała programisty, to przewagę wywalczyły sobie te osoby, które nie tylko tworzyły dobre oprogramowanie (choćby jego cena była wygórowana), ale i przeprowadzały wdrożenie oraz szkolenia dla pracowników podmiotu zamawiającego.

Wiele wskazuje na to, że ten stan rzeczy coraz bardziej będzie się pogłębiał. W wybranych zawodach stawki, jakie zarabiają specjaliści z Polski czy na przykład z Niemiec lub Francji, wcale nie różnią się zbyt mocno od siebie. Faworyzuje to najlepszych w swoim fachu, którzy wiedzą, że jakość musi kosztować.

Jak zabrać się za przygotowanie oferty handlowej?

Przede wszystkim musimy dokładnie poznać specyfikę firmy oraz jej oczekiwania. Im więcej wiemy o kliencie, tym większe szanse na to, że uda nam się dorzucić do zamówienia coś ekstra, co przeoczy konkurencja, dzięki czemu to nasza oferta zostanie wybrana i zgarniemy lukratywny kontrakt. 

Jak sprawdzić, czy nasze dane osobowe wyciekły?Jak sprawdzić, czy nasze dane osobowe wyciekły?Jan Wróblewski

Wiele firm obawia się pytać zamawiających o szczegóły lub potencjalne niejasności. To częsty błąd. Jeśli zauważymy nieścisłość lub chcemy doprecyzować jakieś zagadnienie, to kontakt z zamawiającym jest wręcz wskazany i rekomendowany. Pozwoli nam zbudować swoją pozycję jako oferenta poważnego i konkretnego, który chce wiedzieć o zleceniu jak najwięcej.

Koniecznie pamiętajmy też o tym, że rynek ofert nie wybacza błędów. Po opracowaniu listu intencyjnego i kosztorysu usiądźmy do niego na spokojnie i zapoznajmy się z nim. Błędy ortograficzne, źle postawione znaki interpunkcyjne czy operowanie różnymi kwotami w odniesieniu do tych samych zadań w różnych punktach prospektu to rzeczy, które mogą bardzo szybko wykluczyć nas z grona poważnych firm.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Jak wysłać ofertę handlową?

Zawsze musimy grać według reguł, jakich wymaga strona zamawiająca. Jeśli byłoby nam wygodniej wysłać plik na e-maila, a firma lub jednostka samorządu terytorialnego wymaga tradycyjnej wersji papierowej, to musimy uszanować te zasady i się do nich dostosować. 

Pamiętajmy też o szeroko rozumianej estetyce. Papier firmowy, ładnie wyeksponowane logo i pełne dane oferenta to podstawa, która pomoże zbudować nam wizerunek profesjonalistów.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!