Rebranding: jak zmienić identyfikację wizualną firmy?

Rebranding lub debranding to coraz częściej stosowane sztuczki, które mają na celu wzbudzić większe zaufanie do naszej firmy. W jaki sposób zmienić postrzeganie firmy w oczach odbiorcy i dlaczego jest to tak ważne zagadnienie?

Rebranding: jak zmienić identyfikację wizualną firmy?
  • Michał Górecki
  • /
  • 1 sierpnia 2021

Na co wpływa logo w działalności gospodarczej

Błędem byłoby twierdzenie, że logo to tylko ta mała, nic nieznacząca grafika, która pojawia się na firmowej pieczątce i na stronie firmy. Budowanie szerokiej rozpoznawalności firmy bardzo często bierze swój początek właśnie w identyfikacji graficznej.

Duże firmy szybko zrozumiały tę zależność i zaczęły wprowadzać czasową ewaluację swoich logotypów. Grafiki takich firm, jak Microsoft, Peugeot czy Fiat z czasem się zmieniały. Zresztą, takich firm jest o wiele więcej. Paradoksalnie, trudno wskazać na podmioty, które nie zmieniły swojego logo na przestrzeni lat. 

Im prostsze logo, tym łatwiej skojarzyć je odbiorcy i powiązać z konkretnym dobrem lub usługą. A jeśli coś kojarzymy, to z założenia myślimy o tym lepiej niż o firmie, której nie możemy z niczym powiązać, do czego w naszej głowie nie możemy znaleźć żadnego punktu odniesienia. 

Logo zawiera też w sobie pewien dyskretny opis tego, jak działamy. Coraz częściej widuje się grafiki o obłych, łagodnych kształtach, co rzekomo symbolizuje otwartość i pozytywne nastawienie. Kanciaste grafiki, gdzie mamy dużo kątów ostrych czy prostych zazwyczaj nie są tak odbierane.

Zawsze warto pamiętać też o kolorystyce. Jeśli mamy żółte lub kremowe logo, to lepiej pomyśleć o debrandingu. Nasz mózg interpretuje te barwy niezbyt przychylnie. Żółty z założenia wzbudza w ludziach nieufność. O wiele lepiej postawić na błękit lub połączenie czerni z czerwienią.

Jak przeprowadzić zmianę wizualną firmy?

Myliłby się każdy, kto powiedziałby, że zmiana logo jest bardzo prosta: wystarczy zlecić logo, a następnie po cichu podmienić je na stronie i wyrobić nową pieczątkę. Obecnie zmiana grafiki to świetna sytuacja do wdrożenia w życie wielu schematów darmowej promocji.

Oprogramowanie do śledzenia wydatków w firmieOprogramowanie do śledzenia wydatków w firmieMikołaj Frączak

Zmianę można tłumaczyć wejściem firmy na nowy poziom. Grafika powinna być odbierana jako efekt przekształceń w firmie, dzięki czemu ta działa jeszcze lepiej, jeszcze wydajniej i może zaoferować o wiele wyższą jakość świadczonych produktów lub usług. 

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Zawsze warto zastrzec swoją grafikę (logotyp) i dopisać ją do Księgi Znaków Zastrzeżonych. Dzięki temu — gdyby ktoś chciał się naszym logo „zainspirować” — zyskamy szereg narzędzi prawnych, by móc domagać się odszkodowania.

Gdzie warto umieścić logo firmy?

Praktycznie wszędzie. Powinno być ono domyślną tapetą na firmowych komputerach. Obowiązkowo powinno znajdować się w stopce firmowych e-maili, na samochodach wchodzących w skład mienia naszej działalności gospodarczej.

Z oczywistych względów nie może zabraknąć go też na gadżetach. Bez względu na to, czy zdecydujemy się na długopisy, notatniki, kalendarze, pokrowce do telefonów czy ekologiczne torby zakupowe. Budowa świadomości graficznej z czasem powinna zaprocentować, w wyniku czego naszą firmę na pewno zacznie kojarzyć więcej osób.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!