Struktura zarządzania w firmie: jak powinna wyglądać?
Mówi się, że firma jest tak dobra, jak charyzmatyczny jest jej właściciel. Mimo tego, że jest to jedno z ulubionych powiedzeń szefów, to trzeba przyznać, że nie ma w tych słowach zbyt wiele prawdy. O wiele ważniejsza od szefa jest bowiem odpowiednia struktura zarządzania. Jak ją wdrożyć?
- Mikołaj Frączak
- /
- 30 sierpnia 2021
Jak zarządzać firmą?
Jest sporo prawdy w stwierdzeniu, że mała firma to wyzwanie, ale duża firma, to niekończące się problemy i wyzwania, z którymi właściciel firmy ciągle musi się mierzyć. Kluczową rolę odgrywa tu — nieco paradoksalnie — biologia. Gdyby szef chciał zajmować się wszystkimi sprawami, to zabrakłoby mu czasu na sen, w wyniku czego łatwo byłoby o złe decyzje i przeoczenia.
Właśnie to jest jedna z przyczyn, która stoi za stworzeniem w firmie piramidy zarządzającej. Jej głównym celem jest zwiększenie wydajności, optymalizacja procesów, a także odciążenie przełożonego od części zadań przełożonego. Dlaczego to tak ważne?
Dzięki odpowiedniej strukturze w miejscu pracy szef może skupić się tylko na tych kluczowych obszarach, które mają absolutnie strategiczne zadania dla firmy, na przykład poszukiwać nowych klientów, dzięki którym przedsiębiorstwo będzie mogło zarobić.
Nie powinno więc dziwić, że struktury firm na całym świecie głowią się nad tym, jak zarządzać działalnością gospodarczą w sposób ekonomiczny, a jednocześnie efektywny i taki, który nie będzie powodował zbyt dużego rozdrobnienia kompetencji. Czy jakiś model jest najlepszy?
Jaki model zarządzania uchodzi za najlepszy?
Niestety, ale nie ma jednej, idealnej odpowiedzi na to pytanie. Wiele zależy od segmentu rynku, w jakim działa firma, a także od jej wielkości. Zupełnie inaczej dyryguje się firmą, która zatrudnia mniej niż dziesięć osób, a inaczej wielką działalnością, gdzie pracuje więcej niż trzysta osób.
Jaka jest rola sztucznej inteligencji w cyberbezpieczeństwie?Jan Wróblewski
Mimo wielu różnic można wykazać też kilka elementów wspólnych. Zawsze warto pamiętać o tym, by wybrać do zarządzania tylko kilka osób o odpowiednich kompetencjach. Nie ma żadnego sensu w tworzeniu zbyt rozbudowanej struktury, gdzie liczba osób decyzyjnych będzie tak duża, jak pracowników.
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Dlaczego to tak ważne? Wynika to z tego, że trudno będzie jednoznacznie wyegzekwować odpowiedzialność. Jeśli jeden proces będzie wymagał akceptacji kilku osób, po których następnie ktoś jeszcze będzie akceptował projekt, to na pewno nic dobrego dla firmy z tego nie wyjdzie.
Jak rozwijać kompetencje kadry menedżerskiej?
Na pewno warto zastanowić się nad standardem ISO 9001:2015. To właśnie ta norma doskonale reguluje kwestie związane z odpowiednią strukturą zarządzania w miejscu pracy. Na pewno warto stworzyć też odpowiednią ścieżkę kariery dla każdego pracownika.
To bardzo ważne, by zapewnić sobie nie tylko dostęp do menedżerów z rynku pracy, ale i z własnej firmy, którzy znają cały proces od podszewki i wiedzą, jak wygląda praca w firmie na takich stanowiskach. Często to właśnie takie osoby najlepiej sprawdzają się na stanowiskach zarządczych, a także o wiele bardziej szanują pracowników, którzy znajdują się w zarządzanych przez nich dziale.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?