UKE chce ukrywania niektórych numerów w billingach. Bardzo rozsądny pomysł!

Urząd Komunikacji Elektronicznej chce, aby operatorzy nie wykazywali w billingach numerów rozpoczynających się na 116. Pomysł ten wydaje się bardzo uzasadniony. W ocenie prezesa UKE, w przypadku połączeń na numery telefonów wsparcia dla osób doświadczonych przemocą, niezbędne jest zachowanie pełnej dyskrecji i poufności komunikacji.

  • Martyna Kowalska
  • /
  • 20 października 2022

Niektóre numery znikną z billingów?

Urząd Komunikacji Elektronicznej odbiera sygnały o niejednolitym podejściu dostawców usług telekomunikacyjnych w kwestii prezentowania w billingach oraz wykazach połączeń niektórych, bardzo „wrażliwych” informacji. Mowa o połączeniach z bezpłatnymi numerami, które rozpoczynają się na 116. 

Wykaz usług i billing

UKE przyznaje, że ustawa Prawo telekomunikacyjne nakłada na dostawców usług telekomunikacyjnych obowiązek rejestrowania danych o wykonanych usługach. To ważna dyspozycja. Dzięki temu można jasno ustalić należności oraz rozpatrzyć reklamacje. Nikt nie ma wątpliwości, że za okres rozliczeniowy, za który otrzymujemy fakturę, powinniśmy bezpłatnie otrzymać podstawowy wykaz wykonanych usług. Pełna zgoda.

Poza wspomnianym podstawowym wykazem istnieje również szczegółowy wykaz wykonanych usług, czyli tzw. billing. „Jest on  dostarczany na żądanie abonenta, a za jego przygotowanie i dostarczenie operator może pobrać opłatę, której wysokość została określona w cenniku” – przypomina UKE. 

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Czym jest numer IMEI?Czym jest numer IMEI?Michał Górecki

Nie każda informacja powinna znaleźć się na billingu

UKE ma jednak poważne wątpliwości, czy na wspomnianym billingu powinny znaleźć się informacje o połączeniach z numeracją z zakresu 116. O co chodzi? Jak wyjaśnia regulator - numeracja 116 to efekt działań Komisji Europejskiej, która już w 2006 r. podjęła prace w ramach strategii Unii Europejskiej na rzecz praw dziecka i ustanowiła pierwszy sześciocyfrowy numer telefonu na terytorium UE z przeznaczeniem na telefony zaufania. Zgodnie z decyzjami Komisji numeracja ″116” wykorzystywana jest na potrzeby zharmonizowanych usług o walorze społecznym. Polska jest jednym z pierwszych krajów UE, który uruchomił numery 116 m.in. 116 123 (telefon wsparcia emocjonalnego), 116 111 (Telefon zaufania dla dzieci), 116 000 (numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci)”.

Połączenia na numery rozpoczynające się od 116 są absolutnie bezpłatne, a zatem nie wpływają na wysokość rachunku. Biorąc jednak pod uwagę szczególny charakter takich usług, ich ukrywanie lub niewykazywanie w billingu wydaje się mocno uzasadnione. 

Podejście operatorów wobec numerów 116

UKE zauważa, że podejście dostawców usług nie jest jednolite. Prezes UKE w swoim najnowszym stanowisku wskazuje na konieczność zmiany dotychczasowej praktyki oraz podjęcie przez dostawców usług odpowiednich działań, które doprowadzą do tego, że bezpłatne połączenia z numerami z zakresu 116 nie będą wykazywane w billingach. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!