Wypadek w pracy. Kroki postępowania pracodawcy i poszkodowanego

Wypadek w pracy to sytuacja, która jest stresująca zarówno dla pracownika, który jemu ulega, jak i dla pracodawcy. Bardzo ważne jest by od samego początku wykonać szereg istotnych czynności, które pozwolą nam na ułatwienie dalszego działania. Poznaj procedury istotne dla pracownika i pracodawcy.

  • Anna Petynia-Kawa
  • /
  • 28 lutego 2023

Wypadek w pracy. Perspektywa pracownika — poszkodowanego 

Jeśli jako pracownik uległeś wypadkowi masz do wykonania dwa istotne działania. Pierwszym jest zgłoszenie wypadku, jeśli tylko pozwala Ci na to stan zdrowia. Jeśli masz taką możliwość, informujesz o niepokojącym zdarzeniu swojego przełożonego albo inne osoby reprezentujące podmiot na rzecz którego świadczyłeś pracę. 

Inaczej rzecz się ma, jeśli wykonywano pracę rolniczą. W takim przypadku zgłaszamy wypadek właściwej jednostce organizacyjnej, przykładowo oddziałowi regionalnemu albo placówce, w której osoba poszkodowana jest ubezpieczona odpowiedniej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, czyli KRUS. Można to zrobić telefonicznie, pocztą elektroniczną lub tradycyjną. 

Jakie wymogi BHP są dla pracy biurowej?Jakie wymogi BHP są dla pracy biurowej?Anna Malinowska

Drugim aspektem jest zgłoszenie ewentualnych roszczeń z tytułu skutków wypadku. Postępowanie bowiem nie będzie realizowane z urzędu. Dlatego musisz złożyć odpowiednie dokumenty w ZUS lub u swojego pracodawcy, który jest płatnikiem składek. Inaczej jest w wypadku pracy rolniczej. W KRUS zgłoszenie wypadku jest jednocześnie zgłoszeniem roszczenia o jednorazowe odszkodowanie.

Wypadek w pracy. Perspektywa pracodawcy 

Jeśli jesteś pracodawcą i w Twoim zakładzie pracy wydarzył się wypadek, w pierwszej kolejności musisz zapewnić poszkodowanej osobie pierwszą pomoc oraz podjąć działania, które wyeliminują lub ograniczą ewentualne zagrożenie. Następnie musisz odpowiednio zabezpieczyć miejsce wypadku, w szczególności maszyny które w nim uczestniczyły. 

Kampania społeczna BHP dla mikrofirmKampania społeczna BHP dla mikrofirmMartyna Kowalska

Kolejnym krokiem jest zawiadomienie o wypadku właściwego dla firmy inspektora pracy oraz inne organy. Jeśli przebieg wypadku był szczególnie ciężki, był śmiertelny lub zbiorowy, niezbędne będzie poinformowanie prokuratora. Przypominamy, że zaniechanie obowiązku powiadomienia o wypadku przy pracy (śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym) wymienionych organów, w tym inspektora pracy, stanowi wykroczenie z art. 283 § 2 pkt 6 Kodeksu pracy i jest zagrożone karą.

Na końcu pracodawca ma obowiązek przeprowadzić postępowanie powypadkowe, które często nazywane jest dochodzeniem powypadkowym. Może je przeprowadzić podmiot na rzecz którego świadczyliśmy pracę, ZUS albo KRUS w przypadku rolników indywidualnych.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!