Zarządzanie zmianą — co trzeba wiedzieć?

Każda firma, która chce się rozwijać, prędzej czy później dotrze do tego momentu, kiedy koniecznie będzie wdrożenie kompleksowych, daleko idących zmian. Czasem mogą one wynikać ze struktury firmy, a kiedy indziej z przyczyn wizerunkowych. Co trzeba wiedzieć o zarządzaniu zmianą?

Zarządzanie zmianą — co trzeba wiedzieć?
  • Michał Górecki
  • /
  • 12 lipca 2021

Jakie są przesłanki do zarządzania zmianą?

Można podzielić je na czynniki wewnętrzne i zewnętrzne. Jeśli zdarzy się sytuacja, kiedy na rynek wchodzi poważny konkurent, który na dodatek dysponuje o wiele większym budżetem niż nasza firma, to zarządzanie zmianą może być dla nas świetną ucieczką do przodu, która pozwoli firmie przetrwać i funkcjonować w nieco innej niszy.

Doskonale można wytłumaczyć to na przykładzie: niewielka firma działająca na terenie Dolnego Śląska, która zajmuje się produkcją złączek na lokalny rynek, obserwuje, jak do gry włącza się wielka, międzynarodowa sieć. Trudno będzie rywalizować z takim podmiotem na równych zasadach.

Szef firmy widzi jednak, że na rynku jest spore zapotrzebowanie tylko na złącza i węże pożarnicze. Zarządzanie zmianą mogą więc doprowadzić do przebranżowienia się i wyspecjalizowania w tym wąskim obszarze rynku, który na dodatek nie zazębia się z obszarem funkcjonowania konkurencyjnego potentata.

Warto pamiętać też o tym, że zarządzanie zmianą zawsze odbywa się według jasno określonego schematu i planu działania. Nie ma nic gorszego niż wdrażanie w życie zmiany, która nie jest w odpowiedni sposób przygotowana i poprzedzona gruntowną analizą. To prosty sposób, który prowadzi bezpośrednio do tarapatów finansowych. 

O czym koniecznie trzeba pamiętać przy wdrażaniu zmiany?

Na pewno trzeba wskazać na określenie celu, jaki w ten sposób chcemy osiągnąć. Czasem zmiana to tylko nowa polityka wizualna, czyli na przykład poprawienie logotypu i dopasowanie strony internetowej. Takie działania są dość łatwe do przeprowadzenia.

Czy ewolucja DDoS wymaga zmiany podejścia do kwestii bezpieczeństwa?Czy ewolucja DDoS wymaga zmiany podejścia do kwestii bezpieczeństwa?Jan Wróblewski

Jeśli jednak podchodzimy do zarządzania zmianą w sposób kompleksowy, musimy pamiętać też o takich rzeczach, jak rozpisanie procesu wraz z klarownym wytyczeniem ról członków zespołu, jakie ci będą odgrywać w całym procesie. 

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Na końcu musimy poświęcić odpowiednio dużo czasu trwałości podjętych działań. Jeśli zmiana miała na przykład charakter komunikacyjny i zaważyła na tym, że w firmie pojawiła się infolinia, to nagle nie wolno nam z niej zrezygnować lub jej marginalizować.

Czy zarządzanie zmianą się opłaca?

Jeśli cały proces zostanie przeprowadzony fachowo, przy wsparciu fachowców, którzy działają w tym obszarze rynku, to zyski mogą znacząco przewyższyć koszty, jakie poniesie nasza działalność gospodarcza: na przykład na opłacanie zarządcy wdrażania zmiany czy na opracowanie i wdrożenie nowych emblematów wizualnych.

Jeśli jednak do zmiany zabierzemy się w zły sposób, to może to być jedna z ostatnich rzeczy, jaką przeprowadzimy w naszej firmie. Źle przeprowadzona zmiana nie dość, że zniechęci i zdezorientuje naszych starych klientów, to jeszcze nie przysporzy nam zainteresowania ze strony innych kupujących.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!