Zarządzanie zmianą — co trzeba wiedzieć?
Każda firma, która chce się rozwijać, prędzej czy później dotrze do tego momentu, kiedy koniecznie będzie wdrożenie kompleksowych, daleko idących zmian. Czasem mogą one wynikać ze struktury firmy, a kiedy indziej z przyczyn wizerunkowych. Co trzeba wiedzieć o zarządzaniu zmianą?
- Michał Górecki
- /
- 12 lipca 2021
Jakie są przesłanki do zarządzania zmianą?
Można podzielić je na czynniki wewnętrzne i zewnętrzne. Jeśli zdarzy się sytuacja, kiedy na rynek wchodzi poważny konkurent, który na dodatek dysponuje o wiele większym budżetem niż nasza firma, to zarządzanie zmianą może być dla nas świetną ucieczką do przodu, która pozwoli firmie przetrwać i funkcjonować w nieco innej niszy.
Doskonale można wytłumaczyć to na przykładzie: niewielka firma działająca na terenie Dolnego Śląska, która zajmuje się produkcją złączek na lokalny rynek, obserwuje, jak do gry włącza się wielka, międzynarodowa sieć. Trudno będzie rywalizować z takim podmiotem na równych zasadach.
Szef firmy widzi jednak, że na rynku jest spore zapotrzebowanie tylko na złącza i węże pożarnicze. Zarządzanie zmianą mogą więc doprowadzić do przebranżowienia się i wyspecjalizowania w tym wąskim obszarze rynku, który na dodatek nie zazębia się z obszarem funkcjonowania konkurencyjnego potentata.
Warto pamiętać też o tym, że zarządzanie zmianą zawsze odbywa się według jasno określonego schematu i planu działania. Nie ma nic gorszego niż wdrażanie w życie zmiany, która nie jest w odpowiedni sposób przygotowana i poprzedzona gruntowną analizą. To prosty sposób, który prowadzi bezpośrednio do tarapatów finansowych.
O czym koniecznie trzeba pamiętać przy wdrażaniu zmiany?
Na pewno trzeba wskazać na określenie celu, jaki w ten sposób chcemy osiągnąć. Czasem zmiana to tylko nowa polityka wizualna, czyli na przykład poprawienie logotypu i dopasowanie strony internetowej. Takie działania są dość łatwe do przeprowadzenia.
Czy ewolucja DDoS wymaga zmiany podejścia do kwestii bezpieczeństwa?Jan Wróblewski
Jeśli jednak podchodzimy do zarządzania zmianą w sposób kompleksowy, musimy pamiętać też o takich rzeczach, jak rozpisanie procesu wraz z klarownym wytyczeniem ról członków zespołu, jakie ci będą odgrywać w całym procesie.
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Na końcu musimy poświęcić odpowiednio dużo czasu trwałości podjętych działań. Jeśli zmiana miała na przykład charakter komunikacyjny i zaważyła na tym, że w firmie pojawiła się infolinia, to nagle nie wolno nam z niej zrezygnować lub jej marginalizować.
Czy zarządzanie zmianą się opłaca?
Jeśli cały proces zostanie przeprowadzony fachowo, przy wsparciu fachowców, którzy działają w tym obszarze rynku, to zyski mogą znacząco przewyższyć koszty, jakie poniesie nasza działalność gospodarcza: na przykład na opłacanie zarządcy wdrażania zmiany czy na opracowanie i wdrożenie nowych emblematów wizualnych.
Jeśli jednak do zmiany zabierzemy się w zły sposób, to może to być jedna z ostatnich rzeczy, jaką przeprowadzimy w naszej firmie. Źle przeprowadzona zmiana nie dość, że zniechęci i zdezorientuje naszych starych klientów, to jeszcze nie przysporzy nam zainteresowania ze strony innych kupujących.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?