Zasady dotyczące wykorzystania grafik z sieci - o czym trzeba pamiętać?

Wielu przedsiębiorcom wydaje się, że mogą skorzystać z każdej grafiki, jaką znajdą w internecie. To bardzo dalekie od prawdy stwierdzenie, które może skończyć się zasądzeniem na naszą niekorzyść sporego odszkodowania. O czym powinniśmy pamiętać?

Zasady dotyczące wykorzystania grafik z sieci - o czym trzeba pamiętać?
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 7 lipca 2021

Użytek zdjęć do zastosowań komercyjnych

Pamiętajmy o tym, że zasady korzystania ze zdjęć dostępnych w internecie reguluje między innymi prawo autorskie i prasowe. To jednak dopiero wierzchołek góry lodowej, czyli przepisów, na jakie muszą uważnie patrzeć przedsiębiorcy.

Duże znaczenie odgrywa też licencja Creative Commons. Autor fotografii może udostępnić ją za darmo na przykład do użytku w szkołach lub niezarobkowego użytku domowego, jednocześnie nie wyrażając zgody na komercyjny obieg fotografii, na przykład w jednej z kampanii marketingowych.

Wbrew temu, w co wciąż wierzy wielu przedsiębiorców, nie wolno wykorzystać grafiki, która po prostu nam się podoba, a która jest na przykład na stronach naszej konkurencji. Bez względu na to, czy będzie ona użyta na naszej stronie w sieci, czy podczas zamkniętej firmowej prezentacji. Dlaczego?

Ponieważ z formalnego punktu widzenia wciąż będzie to użytek komercyjny. Prezentacja, na której przekonujemy inne podmioty, by te z nami współpracowały, spełniają wszystkie znamiona działań nastawionych na zarobek, o jakich wspomina ustawodawca.

Skąd brać zdjęcia do swoich projektów i serwisów?

Możemy korzystać z fotografii i grafik dostępnych na zasadach publicznych. Zazwyczaj są to pliki opisane licencją GPL (General Public License). Upewnijmy się jednak wcześniej, że autor nie wprowadził szeregu wyłączeń, które uniemożliwią nam zarabianie na tej fotografii. 

Jak zabezpieczyć transfer plików?Jak zabezpieczyć transfer plików?Michał Górecki

Można też skorzystać z oferty portali stockowych. Na szczególną uwagę zasługuje serwis Pixabay, którego twórcy stworzyli własny regulamin, który w bardzo prosty, klarowny sposób, informuje użytkownika o tym, czy na danej fotografii można zarabiać.

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Kolejną z metod jest oczywiście zakup fotografii. Możemy skorzystać z płatnych baz, jak na przykład Adobe Stock, by szybko zakupić wybrany materiał wraz z prawami wykorzystania go na wielu różnych polach eksploatacji: od strony WWW przez billboardy w centrum miast. Pamiętajmy jednak o tym, by upewnić się, że licencja zezwala nam na modyfikację pliku.

Alternatywne metody pozyskania zdjęć do użytku komercyjnego

Niezwykle popularną metodą w Stanach Zjednoczonych, a także w wybranych państwach Unii Europejskiej, jest zlecenie wykonania grafiki z przeniesieniem praw majątkowych. Całość możemy stworzyć na zasadach współpracy B2B z zewnętrznym podwykonawcą, który stworzy od zera projekt, wykona go, a następnie przekaże nam niezbędne prawa do jego eksploatacji. 

Każde zdjęcie, które wykonamy samodzielnie, a które spełni przesłanki ustawy o prawie autorskim i prasowym, niejako z automatu staje się naszą własnością, a więc możemy w niemal dowolny sposób z niego korzystać, modyfikować je i tworzyć z jego wykorzystaniem różne kampanie reklamowe.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!