Zmiany w BHP na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory
Dotychczas przepisy BHP traktowały stanowiska wyposażone w ekrany dość po macoszemu. To się jednak zmienia i od maja 2024 r. pracodawców czekają adaptacje dotychczasowych miejsc pracy. Co musisz wiedzieć o BHP przy pracy z monitorami?
- Damian Jemioło
- /
- 12 lutego 2024
Nowe przepisy BHP dotyczące pracy z ekranami
17 listopada 2023 roku weszły w życie istotne zmiany dotyczące BHP pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Nowe przepisy, które wprowadziło rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej, nakładają nowe obowiązki na pracodawców oraz wprowadzają zmiany dotyczące wymogów ergonomii i bezpieczeństwa. Firmy dostały pół roku na dostosowanie się do nowych wymagań i 17 maja 2024 r. wszystkie muszą je uwzględnić.
2(23) 2024 SECURITY MAGAZINE Rafał Stępniewski
Nowe przepisy wymagają, aby stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe były odpowiednio wyposażone. W przypadku korzystania przez pracownika z przenośnego systemu komputerowego przez co najmniej połowę wymiaru czasu pracy konieczne jest zapewnienie stacjonarnego monitora ekranowego, podstawki oraz dodatkowej klawiatury i myszy.
Rozporządzenie nakłada również obowiązek przeglądu i aktualizacji oceny ryzyka zawodowego dla stanowisk pracy z monitorami ekranowymi. Pracodawcy muszą także zapoznać pracowników z tą oceną, aby ci mieli świadomość zagrożeń związanych z wykonywaną pracą.
Praca zdalna a BHP
W kontekście pracy zdalnej nowe przepisy wymagają przeglądu i aktualizacji informacji dotyczących zasad bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej oraz zapoznania pracowników z nimi. Ponadto pracodawcy muszą aktualizować oświadczenia pracowników o zapewnieniu BHP w przypadku pracy zdalnej.
Rozporządzenie wprowadza także modyfikacje w szczegółowych wymaganiach dotyczących ergonomii. W większości przypadków są to łagodzenia wymagań, co może wpłynąć na lepsze dopasowanie stanowisk pracy do potrzeb pracowników.
Interesującą zmianą jest również wprowadzenie szkieł kontaktowych jako alternatywy dla obowiązku zapewnienia dotychczasowych okularów korygujących wzrok do pracy przy obsłudze monitora ekranowego. To rozwiązanie daje większą swobodę pracownikom w wyborze narzędzi korekcyjnych.
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Kogo nie obowiązują nowe przepisy BHP?
Rozporządzenie nie obejmuje jednak wszystkich prac związanych z ekranami. Przykładowo przepisy nie tyczą się stanowisk kabin kierowców czy kabin sterowniczych maszyn i pojazdów. Podobnie jest w przypadku systemów komputerowych w pojazdach, czy tych przeznaczonych głównie do użytku publicznego albo przenośnych nieprzeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy przez co najmniej połowę jej [pracy – przypis red.] wymiaru czasu.
To samo tyczy się stanowisk pracujących z kalkulatorami, kasami rejestrującymi i innymi urządzeniami z małymi ekranami do prezentacji danych lub wyników pomiarów. Podobnie jest w przypadku maszyn do pisania z wyświetlaczem ekranowym.
BHP w firmie. Podstawowe elementy dokumentacjiAnna Petynia-Kawa
Nowe przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe wprowadzają istotne zmiany mające na celu zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa pracowników. Firmy muszą być świadome nowych obowiązków i dostosować swoje działania do wymogów rozporządzenia. Wprowadzone zmiany mają na celu poprawę warunków pracy oraz zminimalizowanie ryzyka wystąpienia urazów czy dolegliwości związanych z pracą przy komputerze.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?