BHP: Wypadek przy pracy – obowiązki pracodawcy
To jest scenariusz, którego absolutnie nikomu nie życzymy. Niestety, zdarzenia kwalifikowane jako wypadek przy pracy mogą się zdarzyć w każdej firmie. Nawet takiej, gdzie charakter pracy nie jest szczególnie niebezpieczny. Jakie obowiązki spoczywają na pracodawcy w związku z wypadkami?
- Michał Górecki
- /
- 12 września 2022
Czym jest wypadek przy pracy?
Wypadek przy pracy to zgodnie z definicją zapisaną w Ustawie z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. 2022 nr 199 poz. 1673) nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, które spowodowało uraz lub śmierć i które nastąpiło w związku z wykonywaną pracą.
Zgodnie z prawem o wypadku przy pracy mówimy o takim zdarzeniu w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności, a także poleceń swoich przełożonych. Tak samo dzieje się w sytuacji, w której pracownik wykonywał czynności na rzecz pracodawcy bez polecenia. O wypadku przy pracy mówimy także w okolicznościach, w których do zdarzenia doszło w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą firmy a miejscem wykonywania obowiązków służbowych.
O wypadku przy pracy mówimy również w przypadku zdarzeń w czasie podróży służbowej. Tu jednak istnieje ważne zastrzeżenie. Prawo wyłącza w tym przypadku sytuację, w której wypadek został spowodowany postępowaniem pracownika, które nie ma związku z wykonywaniem powierzonych zadań.
Wypadek przy pracy to także zdarzenie, do którego doszło w czasie szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony oraz podczas wykonywania zadań, które zostały zlecone przez organizacje związkowe.
Obowiązki związane z wypadkiem przy pracy
Obowiązki związane z wypadkiem przy pracy, nakłada Kodeks pracy, a konkretnie artykuł 234. Jeśli dojdzie do takiego zdarzenia pracodawca ma obowiązek – po pierwsze wyeliminowania lub ograniczenia zagrożenia. Po drugie (i oczywiste) zapewnić udzielenie pierwszej pomocy. Trzeci obowiązek dotyczy zastosowania środków, które mają zapobiegać podobnym wypadkom w przyszłości.
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Inne obowiązki pracodawcy
Ponadto prawo nakłada na pracodawcę obowiązek prowadzenia rejestru wypadków, do jakich doszło przy pracy. Obowiązkowe jest również przechowywanie protokołu ustalenia okoliczności oraz przyczyn zdarzenia wraz ze wszelką inną dokumentacją powypadkową przez 10 kolejnych lat.
Śmiertelny, ciężki i zbiorowy wypadek przy pracy
Jeżeli dojdzie do wypadku śmiertelnego, ciężkiego lub zbiorowego, pracodawca ma obowiązek niezwłocznego zawiadomienia o zdarzeniu właściwego terytorialnie okręgowego inspektora pracy
oraz prokuratora.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?