Uczelnie sięgają po kwalifikowane pieczęci elektroniczne
Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie jest jedną z pierwszych uczelni w Polsce, która wprowadziła pieczęć elektroniczną. To nic innego, jak cyfrowy odpowiednik klasycznej „firmowej pieczątki”. Dostawcą rozwiązania jest Krajowa Izba Rozliczeniowa. Rozwiązanie to opiera się o moduł kryptograficzny HSM.
- Michał Górecki
- /
- 20 września 2022
Ważność dokumentów opatrzonych pieczęcią elektroniczną
Jak przypomina Krajowa Izba Rozliczeniowa (KIR), dokumenty opatrzone pieczęcią elektroniczną mają moc wiążącą z przepisów prawa zarówno RP jak i Unii Europejskiej. Taka pieczęć potwierdza źródło pochodzenia dokumentu oraz gwarantuje, że nie został on w żaden sposób zmieniony.
Tożsamość wystawcy dokumentu, który złożył elektroniczną pieczęć, można dość szybko sprawdzić na podstawie danych zawartych w certyfikacie, takich jak nazwa podmiotu oraz jego NIP. Wspomniana uczelnia wykorzystuje pieczęć KIR do usprawniania procesów związanych m.in. z wydawaniem zaświadczeń i legitymacji studenckich online. To samo dotyczy umieszczania dokumentacji studenta w teczce elektronicznej.
Czym jest mojeID?Mikołaj Frączak
Pieczęć elektroniczna potrzebna wyższym uczelniom
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Akademia Leona Koźmińskiego jest jedną z pierwszych polskich szkół wyższych, które zdecydowały się na uznanietransformacji cyfrowej za kluczowy obszar swojego rozwoju. Dzięki temu studenci mają obecnie do dyspozycji szereg wygodnych rozwiązań zdalnych, m.in. e-Teczkę studenta, e-wnioski, e-zaświadczenia, czy e-decyzje.
Kwalifikowana pieczęć elektroniczna a prawo
Kwalifikowana pieczęć elektroniczna to narzędzie wprowadzone Rozporządzeniem eIDAS Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym.
Dokumentten obowiązuje w całej Wspólnocie od 1 lipca 2016 r. Jest także stosowany w polskim porządku prawnym. Pieczęć elektroniczna pozwala na potwierdzenie integralności oraz źródła pochodzenia dokumentu, a także plikudowolnego formatu. Korzystać z niej mogą osoby prawne, a więc instytucje, firmy i organizacje. Dane do składania kwalifikowanej pieczęci są przechowywane w kwalifikowanym urządzeniu do składania podpisów, wpisanym na unijną listę takich urządzeń.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?