Bezpieczna poczta elektroniczna i social media. Poradnik
Media społecznościowe i poczta elektroniczna stały się integralną częścią naszego życia. Korzystamy z nich nie tylko w celach prywatnych, ale i w pracy. Warto pamiętać o zasadach ich bezpiecznego używania. Dzięki temu możemy uniknąć naprawdę poważnych konsekwencji.
- Anna Petynia-Kawa
- /
- 20 stycznia 2023
Korzystaj z komputera zgodnie z jego przeznaczeniem
Pamiętaj o bardzo prostej zasadzie. Z komputera oraz telefonu służbowego korzystaj tylko w celach służbowych. Pod żadnym pozorem nie udostępniaj ich również członkom rodziny. Nie odczytuj na nich także prywatnej poczty elektronicznej. Podobnie z komputerem prywatnym — nie otwieraj na nim służbowej skrzynki pocztowej.
Bezpieczne hasła i logowanie
Kolejnym aspektem związanym z korzystaniem z mediów społecznościowych oraz skrzynek email jest używania haseł w celu uwierzytelniania logowania. Zawsze sprawdzaj, czy domena w której masz okno logowania nie wygląda podejrzanie, przykładowo nie ma jakichś błędów. Pamiętaj o tym, by ignorować wszelkie prośby o podanie hasła. Nawet w wypadku, jeśli będzie on wyglądał bardzo autentycznie i oficjalnie. Często jest w nim także groźba dezaktywacji konta. Zignoruj to!
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Jak utworzyć silne hasło i czego unikać przy jego tworzeniu?Michał Górecki
Jak stworzyć hasło?
W swojej codziennej aktywności w internecie stosuj długie hasła. Powinny mieć więcej niż 14 znaków. Nie wiesz, w jaki sposób to zrobić? Wymyśl długą frazę, która ma kilka słów, zastosujesz w niej znaki specjalne, duże i małe litery.
Pamiętaj! Nie używaj jednego hasła do wielu kont, szczególnie takich, które zawierają dane bardzo wrażliwe, przykładowo Profil Zaufany, bankowość elektroniczna.
Uważaj na podejrzane wiadomości, które często:
- zawierają załączniki, najczęściej archiwa oraz dokumenty Office ze specjalnym hasłem, które jest podane w treści wiadomości,
- jakiekolwiek wiadomości, które zmuszają do natychmiastowej reakcji.
Jeśli otrzymałeś na oficjalną, służbową skrzynkę taką podejrzaną informację, która może być potencjalnie niebezpieczna, zgłoś to administratorowi sieci oraz skrzynki online. Maile otrzymane na prywatne skrzynki można przesłać na [email protected]. Informacje na temat podejrzanych wiadomości znajdziesz na https://incydent.cert.pl.
Jak działa menedżer haseł?Michał Górecki
Korzystaj z uwierzytelniania dwuskładnikowego
Jeśli tylko dane medium społecznościowe lub poczta elektroniczna umożliwiają logowanie dwuskładnikowe, skorzystaj z takiej możliwości. Pozwala dodatkowo zabezpieczyć Twoje konto przed włamaniem. Najbezpieczniejszym drugim składnikiem uwierzytelniania, a zarazem jedynym, który wykazuje odporność na ataki phishingowe jest token sprzętowy U2F.
Co jeszcze? Standardowe reguły bezpieczeństwa
Ważne jest regularne aktualizowanie systemu operacyjnego, z którego korzystamy oraz programów używanych na komputerze, także pocztowych. Miej zawsze aktualny program antywirusowy.
Małe firmy atakowane poprzez Instagram, a operatorzy nic z tym nie robiąAnna Malinowska
Jeśli tylko zaczniesz podejrzewać, że ktoś włamał się na Twoje media społecznościowe, sprawdź ostatnie logowania. W Twoim profilu jest dostępna historia logowania. Możesz tam także zakończyć wszystkie aktywne sesje lub użyć opcji wyloguj ze wszystkich urządzeń. Ponadto, od razu zmień hasło!
Stosowanie się do tych prostych zasad z pewnością zwiększy bezpieczeństwo Twojego codziennego korzystania z internetu.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?